Pass på søvnen din!!

12

Hvem har vel ikke knepet inn en time eller fler på søvnen for å lese litt ekstra til en eksamen, gjøre ferdig den siste presentasjonen eller tyne fritida litt for å få spilt mer Conan?

En gang i blant er kanskje greit, men som forskning.no melder i dag bør vi ikke gjøre dette til noen vane!

faktum er at det er mange som dør av søvnforstyrrelser eller søvnsykdommer.

I tillegg kommer et ukjent antall dødsfall som skyldes svekket immunforsvar, for høyt blodtrykk, stress, fedme eller hjertesykdommer som følge av dårlig søvn.

Det begynner etterhvert å bli liten tvil om at søvn er noe vi virkelig bør ta godt vare på og ikke kimse av. Har du vært plaget av søvnproblemer – som meg – vet du i alle fall hvor vidunderlig det er å endelig få sove naturlig igjen. Tenk også på at f.eks. vi som sliter med ME rett og slett sliter med å få søvn som gir ordentlig hvile, og at vi blir mer fysisk syke av å sove dårlig. Dette gjelder for mange sykdommer.

Så i tillegg til å bli syk av å sove for lite eller dårlig, kan du altså forverre sykdommer og plager ved å ikke passe på søvnen.

Vi strekker oss hit og dit og tror kanskje at vi er «tøffe» og klarer masse hvis vi får gjort «alt» – men hvor perfekt er du om du sover så lite at du er syk? Dette går ikke!

Sett grenser, vekk med forstyrrende elementer på kvelden, vær streng med deg selv (ja, jeg vet noe om lakenskrekk!) og kom deg til sengs!

CBR001252

Bilde: Microsoft Clipart Online.

(Selv om jeg ikke skjønner hvorfor han har både mobil og vekkerklokke. Bruker ikke «alle» mobilen som vekkerklokke nå?)

Share.

About Author

12 kommentarer

    • Jeg tror ikke man virkelig klarer å verdsette skikkelig søvn før man har hatt litt problemer med det egentlig… Det å ikke sove pga eksamen eller lignende som jeg har påført meg selv tidligere er bare småtteri i forhold til det å virkelig slite med søvnen!

  1. Jeg er heldig som vanligvis sover godt, men i det siste har jeg hatt store problemer. Ikke fordi jeg ikke får sove, selv om det ofte også er et problem, men fordi jeg har så mye jeg alltid «må» få gjort før jeg legger meg.

    Og forresten – angående vekkerklokke – de fleste bruker nok mobilen ja. Noen har det litt verre med å stå opp om morgenen. Selv har jeg mobiltelefonen, med sine 6 alarmer, en to vekkerklokker og et stereoanlegg som automatisk spiller P3-morgen hver dag. Likevel forsover jeg meg til tider. Søvnig, anyone?

    CingTs last blog post..Skolemassakrer

    • Ai! Du er hard å vekke! Jeg var sånn før, men nå sover jeg utrolig mye lettere. Rart hvordan det kan endres!

      Men den med alt man må gjøre før man legger seg er jo utrolig velkjent, døgnet _har_ for lite timer.

  2. Hehe, jeg sover dårlig i perioder, men resten av tiden sverger jeg til mine 8-9 timer. Har alltid fått høre at jeg «sover bort livet», men da lurer jeg på om det er noe bedre å gå rundt den våkne perioden og være trøtt, irritabel og ikke-fungerende?

    Ellers bruker jeg ikke mobilen som vekkerklokke. Bruker vekkerklokke. Med space-invaders på. Hmm? Mannen som kjøpte vekkerklokken sier du? Skjønner ikke hva du mener 😉 (Men jeg liker ikke mobil som vekkerklokke. Vil ha mobilen langt unna der jeg sover.)

    Delirium~s last blog post..Døren i enden av universet

  3. Uff. Nå får jeg dårlig samvittighet. Døgnet har for få timer, og jeg har ikke nok kustus på meg selv til å komme meg tidsnok i seng. Nå er kl. 00:10, og jeg skal hoppe i køya. Dette er faktisk tidlig… Må skjerpe meg.

    Stuegrisens last blog post..Hvite tenner av melk

  4. Det er helt dønn nødvendig med flere vekketing; mobiltelefon, vekkerklokke, stereoanlegg; jeg er helt enig med CingT. Her i huset gjør vi klar kaffetrakteren kvelden før, men vi kjenner en som har alt klart på tidsbryter som da innebærer at stereoanlegg slås på på full guffe, kaffetrakter slår seg på og skarpt lys rett i fjeset. Litt drøyt, men han sier det er søren så effektivt.
    På den annen side kanskje greiest når man er enslig. 😉

    Eirins last blog post..Trenger du penger? Vinduskonvolutter, forbrukslån og kreditorer.

Leave A Reply