Kjære vene da Helfo….

19

Jeg betalte full pris på apoteket for medisinen, siden søknaden om å få den på blå resept enda ikke var ferdigbehandlet av Helfo (Helseøkonomiforvaltningen).

Da vedtaket kom (jada, du skal allernådigst få denne medisinen på blå resept), måtte jeg skrive en søknad til Helfo om å få tilbakebetalt det jeg hadde kjøpt for, og dokumentere kjøpet.

Så da gjorde jeg jo det da, når jeg husket det. Jeg er nemlig syk skjønner du, og sliter litt av og til med å koordinere alle slike papirsaker som skal følges opp.

Etter ca. 1,5 uke fikk jeg brev tilbake fra Helfo…. Neeeei, de var nok ikke helt fornøyd. For det første hadde jeg scannet og sendt dem en utskrift av kvitteringen. Dette var jo ikke bra nok, det er kun originalkvitteringen de kan forholde seg til. Merkelig nok så de det også som sin plikt å returnere utskriften jeg hadde sendt dem! (Virkelig snilt altså, nå kan jeg ha den i tillegg til den jeg har lagret digitalt..)

Dessuten hadde jeg bedt dem om å refundere beløpet for medisinen til min manns konto – siden jeg hadde brukt hans kort på apoteket. Neeeei, det gikk nok ikke. Da måtte de nemlig endre mitt kontonummer i systemet til hans kontonummer – og da ville jo fremtidige refusjoner (og utbetalinger fra NAV! hæ?) blitt utbetalt til hans konto og ikke min. Så denne endringen måtte de nok ha en bekreftelse på at jeg virkelig ville gjennomføre.

Kjære Helfo, jeg skjønner ikke at det går an å være så lite fleksible og klare å skape så mye merarbeid ut av en liten kvittering med spørsmål om tilbakebetaling. Og kunne dere ikke for eksempel – tatt en telefon til meg? I stedet for å sende et brev på flere sider?

Det virker nesten som om dere vil ha mer å gjøre, og derfor setter i gang en ny runde hvor jeg må dokumentere, skrive brev, lagre, printe ut, finne konvolutt, dra på postkontoret… Har dere litt for mange folk å sysselsette, eller bare er dere så stivbeinte??

Men det er greit det, dere skal få en nytt brev med originalkvittering og instrukser om hvilken konto pengene skal eller ikke skal inn på! For all del!  Jeg må bare blåse ut av meg litt på bloggen først tror jeg, så ikke alle sarkasmene blir med i brevet til dere. 😉

God sommer da Helfo, hyggelig at dere ville «hjelpe» meg!


Share.

About Author

19 kommentarer

  1. Utrolig at det skal være så vanskelig, spesielt når det stort sett er syke mennesker skla benytte seg av orningen. Samme med NAV!

      • Jeg har gitt opp jeg. Nå skal min far og mor bli mine fullmektige og få ordne resten av styret med NAV. Jeg bryr meg ikke lenger om å få utbetalt penger, men jeg har heldigvis noen som bryr seg for meg.

        • Godt å høre at du har noen som kan gjøre det for deg Hanne! Det ER for mye å styre med altså, når en er syk. Har tenkt det mange ganger at det «stjeler» tid jeg kunne brukt så mye bedre.. men men..

      • Jeg tror absolutt det er noe i det. Det er så tungvindt at det kan virke som om at målet er å få folk til å gi opp. Jeg opplevde også å få papirer i retur! Jeg sente inn på mail, da det framgikk som at det var en mulighet utifra hjemmesidene til HELFO. Men neida, isteden for å få en mail tilbake om at de trengte underskriften min, skrev de den ut og sente den i retur til meg mange uker senere. (Nå burde jeg kanskje ha tenkt på at en signatur var nødvenig, men alikevel…). Jeg synes ikke det burde være en så tidkrevende prossess! Men den opplevelsen satt i grunn standarden. Ting tar tid, for å si det mildt.

        • Det er jo mange som har sagt til meg at man ALLTID får avslag på ting først, slik at man ALLTID må klage… det er bare «sånn de gjør det»… sikkert for at det ikke skal være for enkelt å få hjelp.

          Er veldig oppgitt nå altså..

          • Skjønner veldig godt at du er oppgitt!
            «En skal være vedlig frisk for å være syk» har jeg hørt ofte i sammenheng med NAV, HELFO osv. Det er det noe i altså!
            Det er ikke lett 🙁

            Ja, det tror jeg er helt riktig.Hørt det mange ganger jeg også. Jeg ble oppfordret av «personen min» (haha, mangler ordet) på NAV om å i det minste prøve å søke HELFO om støtte til å teste behandling på LHK. Ikke uventet fikk jeg avslag etter bare noen uker. Med tanke på hva vi vet om hvor lang tid ting tar der i gården er jeg omtrent 100% sikker på at det var et automatisk avslag uten at de hadde sett på saken i det hele tatt. Behandlingstiden på klagen derimot var på beskjedne 6 måneder…. Herlig!

  2. Trodde det mer var politikken hos forsikringsselskapene, men kanskje Helfo også har funnet ut at det er god butikk. Min egen erfaring er bare at de er UTROLIG surrete og lettvint behandler innkomne papirer. Det skaper jo for oss som har mer enn nok å holde styr på enda mer ekstraarbeid. Skjønner deg altfor godt. Lykke til med å skrive det diplomatiske brevet ditt! 😉

  3. ……har tenkt det samme mange ganger……jeg tror de gjør seg så vanskelige de kan for at vi ikke skal orke å sende inn……penger spart. ………nei, man må være relativt frisk for å være syk!

  4. Hmm… Minner meg om…. Hva var det igjen… Hmm… JA! NÅ har jeg det! NAV!!! De tre bokstavene blir ofte brukt som banneord på facebookstatusen min. Jeg synes det er ufyselig hvor mye de kan finne på å kreve av folk som faktisk er syke og blir sykere av denne slags gjøremål. Når kommer det et digitalisert system med for eksempel BankID på slike type søknader?

      • «Visse etater» skulle *gjerne* tatt i bruk BankID, men BankID er ikke sikkert nok til å fylle kravene til utveksling av sensitive opplysninger av typen helse. Og det er det ikke vi som har bestemt, men Fornyings-, administrasjons-, og kirkedepartementet og deres direktorat for forvaltning og IKT.

Leave A Reply

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.