Så mye styr…

13

Nå sitter jeg her og sukker og er litt oppgitt. De siste tre timene har jeg brukt på administrasjon av det å være syk. Telefoner, brev, mailer, søke på nettsider etter råd og hjelp. Det er spesielt en sak jeg synes er vanskelig.

Saken er som følger: Jeg går hos en spesialist. (Ønsker ikke å nevne navn eller institusjon her nå.) I november ble vi enige om et behandlingshjelpemiddel jeg trenger, og han skulle søke om dette for meg. Ingenting har skjedd siden da, og jeg er ikke spesielt overrasket. Denne spesialisten er nemlig notorisk ute av stand til å produsere papirarbeid! Han er en dyktig lege, vi har en god tone, og han har hjulpet meg mye. Men når det kommer til å produsere erklæringer, henvisninger, søknader etc…. der stopper det. Jeg vet også at jeg ikke er den eneste pasienten hos ham som opplever dette.

Dette er ikke noe fastlegen kan søke om, så på en eller annen måte  denne saken løses via spesialist.

I dag har jeg skrevet et brev til spesialisten hvor jeg etterlyser den lovte søknaden, og jeg har forsøkt å hjelpe til ved å legge ved søknadsskjemaet med de relevante data utfylt. (Det jeg kan fylle ut da, det er tross alt ikke jeg som er lege her…)

Jeg har også snakket med Pasientombudet, for å høre hvordan jeg eventuelt bør gå frem videre i saken. De mener at også fastlegen eller legen som henviste meg til spesialisten bør purre på, og de forklarte at i følge Pasientrettighetsloven er ikke behandlingen fullført før også slike ting som søknader og henvisninger videre er produsert. Så vet jeg det.

Om jeg ikke får noe respons på brevet til legen, bør jeg i følge Pasientombudet klage til lederen for institusjonen spesialisten er ansatt ved. Da bør jeg vise til Pasientrettighetsloven og skrive at jeg i tråd med denne begjærer å få tilsendt papirene innen 14 dager, og at jeg ellers vil vurdere å klage til Fylkeslegen.

Jeg har jo ikke lyst til å klage spesialisten inn for Fylkeslegen, for jeg vil jo gjerne beholde det gode samarbeidet

Litt mye styr for å få til dette?? 

Hver gang jeg setter meg ned med noe sånt, så raser det i meg – for dette er totalt misbruk av min veldig korte og dyrebare funksjonstid. Jeg HATER å måtte styre og ordne så mye for ting som burde vært fikset der og da!

Et annet alternativ er selvfølgelig å bytte spesialist – med åresvis av ventelister ser jeg ikke lyst på det. Men det er mulig jeg tar med meg journalen min (hvis det i det hele tatt skrives noen journal, jeg begynner snart å lure) og finner meg en privat spesialist som kan produsere det herskens søknadsskjemaet! 

Jeg har tidligere jobbet med søknader til store EU-prosjekter, og EU er kjent for sitt byråkrati. Men vet du – å være «pasientadministrator» er MYE mer arbeid og MYE mer komplekst. Vel, da har man noe å bruke kreftene å tiden sin på mens man er syk i alle fall….

*PUH* Dagens utblåsning der!

 

~ Rødt kort til spesialisten!! ~ 

«Men nå kan du vel ta det med ro resten av dagen,» er det som om jeg synes å høre noen si… Men neeeida. Nå skal jeg ut og dra til en legetime (en annen lege), og så må jeg på apoteket der jeg er stamkunde og fikse og ordne noe greier med medisiner og saltvann og whatnot.

Men SÅ er dagen ferdig – og jeg også.

🙂

Oh joy!

Share.

About Author

13 kommentarer

  1. Hei!
    Kjenner meg veldig godt igjen for jeg har også en slik spesialist! Håper ikke det er den samme for han er ikke spes flink til å skrive ting. Men som du sier en flink lege. Det er utmattende å ha det slik at man må passe på «alle» leger og andre personer rundt en at de gjør det «de skal» så en får det man har krav på og de pengene man skal. Har det litt slik med NAV også – de må også passes på. Man skal jammen være relativt frisk for å være syk sier mannen min ofte. Og han har jammen rett. Lykke til – håper du får det du har rett og krav på – ikke gi deg – mas til han produserer skrivet!!

  2. Dette høres da utrolig slitsomt ut!!

    Mon tro om ikke jeg skal utdanne meg til ME-pasientenes spesialistkoordinator??

    Som pårørende er det jo mye jeg setter meg inn i, og nå lærte jeg jo litt mer i dag da, takket være deg.. eller takket være den sviktende spesialisten egentlig! Dumt du må bruke så mye krefter på unødig arbeid!!

    Tvi tvi hos den andre legen og håper du puster med magen i kveld og at dette ikke gir alt for store ringvirkninger de neste dagene!

    klem

  3. Det er til å rive seg i håret av! Du har all min medfølelse! Noe av det tøffeste med å være syk er at det er ufattelig mye papirarbeid. Har aldri sett så mye papirer som etter jeg ble syk med stive spørsmål som man må vri hodet for å forstå og som skal sendes både hit og dit og tilbake igjen.

    Håper dagen din blir god på tross av alt styret:)

  4. Dette er total mangel på respekt…! Raseriet er både legitimt og fullt forståelig !
    Det er for meg totalt uakseptabelt og uforståelig at leger kan tillate seg å opptre på en slik måte.
    Uprofesjonelt og uforsvarlig….! Godt betalt for jobben får de også, men det er kanskje ikke » så farlig» når du sitter på toppen av næringskjeden og kan tillate deg det meste uten at det får konsekvenser….
    Pasientene er jo pr.definisjon syke og avhengig av sine hjelpere, så de har ikke mye krutt å fyra av vis-a-vis behandler i en slik maktkonstelasjon/konflikt
    De fleste av oss har lignende opplevelser i bagasjen. Det skaper utrolig mye frustrasjon og stjeler energi som opplagt skulle ha blitt brukt andre steder.
    Ingen tvil om at pasientene og relasjonen til behandler blir skadelidende og det er jo et stort paradoks.
    At spesialisten som vet hvilke utfordringer du står overfor i hverdagen din, kan tillate seg dette/ og «la det skure»,- er en fallitterklæring…..
    ps : fikk visst lufta ut noen innestengte følelser selv her jeg… 😉
    Håper det ordner seg. Hvis fastlegen kunne være din advokat vis-a-vis spesialisten og få fart på sakene, så hadde jo det vært optimalt….Men så var spørsmålet om man har en slik fastlege da..?
    Lykke til, uansett og klem 🙂

    • Det er jo helt klart dårlig gjort av den legen! Han må jo skjønne at han setter folk i knipe når hans del av avtalen ikke følges opp. En ting er nå det jeg skal ha denne gang, men hva med folk som er avhengige av uttalelser og erklæringer for å få igjennom vedtak hos NAV? Det er enda verre!

      Jeg synes det er hårreisende hvor mye krefter vi pasienter skal måtte bruke på å sjekke og følge opp at diverse aktører i helsevesenet gjør jobben sin. GRRRR!!!

      Fastlegen har lovet å hjelpe til med oppfølgingen, slik at jeg skal slippe å gå via Fylkeslegen etc. 🙂 Vi får håpe at det løser seg på best mulig vis!

      Takk for gode ord, og klem tilbake.

  5. Lykke til. Jeg kjenner klump i magen fra perioder i livet da vi som foreldre til svært sykt barn uten diagnose gikk fra kontor til kontor, satt i telefoner, trodde på det som ble sagt til oss og ventet forgjeves på henvisninger, prøvesvar osv osv – fortvilet døgnvakt i hjemmet i måned etter måned med sykt barn (og de friske barna som også trengte sitt) – og mens helsevesenet var svært så fornøyd med at journalene vokste (for det gjør de jo hver gang vi ringer bare…) var vi fortvilet over at barnet vårt fortsatt ikke fikk noen hjelp….

    • Det høres helt forferdelig ut. 🙁

      Man blir jo så sint, man ønsker bare å gå ut og RISTE noen… men hva hjelper vel det? Og hvem skal man riste?

      For meg har noe av løsningen vært å bryte ut av det offentlige helsevesenet, og jeg har skaffet meg hjelp og noen løsninger i det private. Men det er jo ikke alltid man kan det heller.

      Avmakt lærer man i alle fall å kjenne på i slike situasjoner…

Leave A Reply

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.