Om å være genuin i sosiale medier

6

I dag står det en gjestekommentar av Cecilie Thunem-Saanum på Hegnar Online Kvinner, den er verdt å lese og du finner den her.

Cecilie er en person jeg har fulgt lenge i sosiale medier, og hun har mye smart å si om det. Jeg tenker at kommentaren hennes er aktuell enten du er relativt ny i sosiale medier, eller om du har holdt på en stund. Mange av oss nikker nok gjenkjennende til det hun skriver.

Å lytte, også i sosiale medier, handler om å bry seg om de andre.

Jeg tror ikke at jeg hadde hatt så stor glede av sosiale medier som jeg har hvis jeg ikke hadde hatt et oppriktig engasjement og faktisk brydd meg om folkene som finnes bak de ulike profilene. Å vedlikeholde dette engasjementet og å skape en gjensidig dialog handler for meg om å jobbe med den nærheten sosiale medier faktisk kan gi. Følelsen av et fellesskap, følelsen av å kjenne den eller de man snakker med, følelsen av å faktisk bli lyttet til og å få lov til å delta.

Jeg liker at Cecilie snakker om dette med å være genuin, og selv om hun kanskje retter seg mot bedrifter og organisasjoner, hører jeg godt hva hun sier.

Det genuine selger. Strategi alene gjør det ikke!

Mange har spurt meg hva min strategi for tilstedeværelse i sosiale medier er. Hvordan jeg planlegger bruken av ulike sosiale medier for å nå frem med et budskap for eksempel. Svaret er at jeg stort sett ikke har noen strategi. Det at jeg noen ganger har nådd frem på ulike måter, er i større grad et resultat av genuint engasjement, personlig tilstedeværelse og et oppriktig ønske om å fremme budskap jeg synes er viktig. Har man det, er det å finne ut av det tekniske, hvordan man skal dele og hvem man skal snakke med bare et valg av kanaler. Vet man ikke hvordan, så husk at Google er din venn. 😉

Jeg ser igjen og igjen at mange av de postene som får størst gjenkjennelse, blir delt mest og får flest kommentarer og dialog er de hvor jeg skriver slik at det vekker gjenkjennelse hos folk, og at jeg byr på meg selv. Det gleder meg!

Ganske tidlig i begynnelsen av min bloggtilværelse tok jeg valget om å være synlig og ikke så veldig anonym. I dag blogger jeg under fullt navn, selv om jeg har beholdt tittelen på bloggen fordi jeg liker den så godt. 🙂 Jeg tror nettopp dette at folk har et ansikt og et navn å knytte til det jeg sier, gjør det lettere for meg å nå frem noen ganger. Samtidig er min nett-tilværelse kun én del av det som er meg og mitt liv.

Jeg tror at når det gjelder sosiale medier så merker vi veldig fort hvem som er genuine og ekte, og som virkelig bryr seg om det som skjer. Dette enten det gjelder privatpersoner eller organisasjoner i sosiale medier. En god bedrift på sosiale medier, er for meg en som lytter til og tar vare på kundene sine i det mediet de er i. Et godt eksempel på hvordan det ikke skal gjøres var nylig å finne på Facebook-sidene til Bohus. (Det virker som om de har slettet kommentartråden nå, derfor bufret fra Google.)

Hva synes dere lesere om å lytte og være genuin i sosiale medier? Er det viktig for dere, eller er det andre ting som er viktigst?

Share.

About Author

6 kommentarer

  1. Liker også Cecilies form og innhald. Eigentleg er det ganske frigjerande å høyra at ein skal vera genuin. (Og: ja, eg trur det gjeld som person like så vel som bedrift).

    Eg var nok litt skeptisk til blogging frå starten, men oppdaga, som deg, at ein på eit vis kan bli kjend med personen på ein viss type bloggar. Eg har merka meg nokre slike som eg ofte er innom og besøker. Det er bloggar som har hjarteslag. Eg kjenner pulsen når eg les. Din og av til min. Ofte er det bloggarar som fylgjer dei tre reglane mine som appellerer til meg (som eg syndar mot sjøv av og til). 1. Du må ha noko du vil ha sagt. 2. Du må få sagt det. 3. Slutt når du har sagt det.

    Og dermed sluttar eg av her–

  2. Dette er store og spennende spørsmål.

    Noen ganger kan det bli for nært, noen er for personlige, synes jeg. Det er viktig å huske på at blogg er i skjæringspunktet mellom privat og offentlig. Mange blogger om personlige spørsmål, men i den offentlige sfæren; er de forberedt på kritikk, tåler de det? Jeg tenker at det er viktig å ta stilling til.

    Jeg merker at noen er mer tilstede i sine publiseringer, men er det det samme som at de er mer genuine? Jeg vet ikke hva slags inntrykk jeg gir selv, men jeg vet at mange ganger er jeg ganske preget av mine kognitiv problemer og det jeg skriver avslører det. Dette forstår antakelig ikke andre, men tror at jeg er så smart som jeg viser at jeg er, men jeg ser det selv. I andres øyne virker jeg kanskje ikke genuin i skriveriene mine. Det ville vært synd om jeg ble dømt av slike grunner. Men kanskje det jeg skriver nå er irrelevant for det du tar opp, det er kanskje ikke slike ting som kommer fram i det større bildet.

    Cecilies bloggpost er relevant for privatpersoner også, for på mange måter er vi representanter for oss selv når vi ytrer oss på nett. Vi må se oss selv utenfra og forholde oss til verden slik verden er: Ikke alle liker oss like godt og vil oss vel. Dermed bør vi gjøre noen tiltak for å beskytte oss selv og det er kanskje nettopp i denne beskyttelsen noen unngår å være det som oppfattes som genuin, altså å si av sitt personlige selv?

    Takk for at du satte fart i tankene mine!

  3. Jeg tenker at uansett hvor vi er, er vi komplisert og mangesidige..Jeg er nok genuin i bloggen. Jeg har jo likevel sider som kanskje ikke kommer så godt frem. Kanskje fordi jeg ikke synes det er hemmelig.(for privat) Eller fordi det ikke er verdt å si noe om. ( Kjedelig).
    Jeg tror de som leser meg vet at de kanskje vil treffe en annen «live» enn den de treffer i bloggen..men dette er jeg usikker på.
    Hm..kjenner at nå triller det nesten ut et eget innlegg her..Fint innlegg 🙂

    • Takk for kommentar Bente! Synes bare det er hyggelig at tankene begynner å trille når vi snakker om dette. 🙂 Etter hvert som jeg har blogget en stund, er det å blogge nesten blitt en del av min identitet akkurat nå føler jeg. Som om jeg driver mitt eget lille «magasin», som jeg koser meg med å publisere både fjas og alvor i!

Leave A Reply

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.