Hederlig omtale i bokanmeldelse.

7

Det er alltid hyggelig med gode ord, og i dag fikk jeg en hyggelig overraskelse i så måte.

Jeg ble tipset om en bokanmeldelse på uriks.no, av Gi meg en scene! der jeg bidro med et kapittel om mine år som «ME-blogger».

Anmelder Lene Reinskau har skrevet:

Spesielt interessant er det å lese om hvordan Cathrine Eide Westerby, som lenge har blogget under navnet SerendipityCat, ble ”pasientaktivist på sengekanten” og lånte sin stemme til de mange ME- syke i landet. Til hjelp for seg selv og mange andre, gjennom å skape debatt og ved å spre informasjon.

At min bidrag blir trukket frem spesielt på denne måten gjør meg veldig glad og stolt over at jeg (tross alt) klarte å skrape sammen krefter til å få nedtegnet noen av mine erfaringer. Jeg er også glad for at anmelderen har «tatt poenget» med mitt bidrag. For da jeg satt og skrev, var jeg veldig opptatt av å få frem at bloggingen har og har hatt en hensikt.

Det er sikkert ikke alle som har fått lest boka enda (men da må dere kjøpe den!), men jeg tillater meg å sitere fra det jeg har skrevet her:

Før jeg selv fikk ME, kunne jeg ikke ha forestilt meg at det lå alvorlig syke mennesker i mørke rom rundt om i Norge, mange av dem barn, uten noen form for behandling og ikke engang besøk av lege på flere år. Å lære om alle de som hadde ligget i åresvis uten hjelp og ikke minst om de syke barna som lå sånn, var så vondt at jeg nesten ikke fikk puste. Jeg kunne ikke forstå at samfunnet ikke reagerte umiddelbart! Det var nesten som om jeg følte jeg hadde en plikt til å si fra om disse forholdene, ja, jeg så nesten på meg selv som en «varsler».  Her fantes ingen verdighetsgaranti! Det var derfor liten tvil om at jeg kom til å engasjere meg i selve ME-saken på et eller annet vis, men som mye sengeliggende og stort sett husbundet selv måtte det skje uten at jeg hadde noen verv eller forpliktelser.

Derfor har jeg blogget kritisk om alt fra besøk på legekontoret, alternative behandlingsmetoder, sykehusopphold og forskning til politiske beslutninger (eller manglende sådanne) om sykdommen. Det har gitt et overveldende antall positive tilbakemeldinger, blant annet også gjennom kontakt med politikere og helsepersonell som følger og har fulgt bloggingen.

Hvis du vil se flere anmeldelser og omtaler av boka, har jeg en Storify her det kan være verdt å titte på.

Ta inn hele skjermen 08.07.2013 170308.bmp