Hvorfor kan ikke NAV sende litt hyggeligere brev?

19

navbrev

Jeg satt og så på denne saken i Aftenposten om han som hadde blitt permittert fra jobben sin. Så søker han NAV om dagpenger. Mens den søknaden behandles får han et brev:

– Jeg fikk en tykk konvolutt i posten fra Nav, med utskrift av stillinger jeg kunne søke. Som pizzabud i Tromsø og sjåfør i Stavanger. Tenk om saksbehandleren heller kunne bruke tiden sin på søknaden om dagpenger, sukker Tore Estensmo.

Jeg delte denne saken i sosiale medier og skrev «Eeehm… nei?» For det er vel ganske urealistisk å forvente at en godt voksen mann som sikkert er etablert med både hjem og familie skal pakke sakene sine og flytte på hybel i Tromsø for å jobbe som pizzabud. Men han må jo enten få jobben tilbake, eller skaffe seg en ny jobb.

Og jovisst: NAV gjør jobben sin. De foreslår stillinger han kan søke på, ut fra hans kompetanse og muligheter på arbeidsmarkedet. Jeg har fått dette forklart av en venn som er tidligere NAV-ansatt, at det er noe man har krav på etter NAV-loven § 14a, og det har han fått fordi han har registrert seg som arbeidsledig på nav.no. Kravet til arbeidsledige er at de skal kunne ta stillinger over hele landet med mindre de har saklig grunnlag for det motsatte, og «saklig grunnlag» er ikke fastslått før søknaden om dagpenger er ferdig behandlet.

Antagelig vil han få søknaden om dagpenger innvilget, det gjenstår å se, og jeg tror nok ikke NAV kommer til å tvinge ham til å flytte til et annet sted i landet for å jobbe som pizzabud.

Det jeg tenker på er at det er nettopp slike brev som gjør at folk oppfatter NAV som et «kaldt og hardt» system. For selv om det er forskjellige enheter i NAV involvert, så er det slik at for den som får et brev i postkassen så er NAV = NAV. Jeg kjenner mange som frykter konvolutter med den røde logoen på, det er alltid fullt av merkelige formuleringer, ofte dårlige nyheter og henvisninger til paragrafer og regler mottakeren ikke aner noe om.

Jeg lurer bare på – hvorfor kan ikke NAV sende hyggeligere brev??

Tenk om denne mannen hadde fått et brev med en litt annen ordlyd i stedet? For eksempel noe sånt:

«Hei XX YY,

Vi har fått beskjed om at du har blitt permittert fra jobben din, det var trist. Vi håper at du snart får komme tilbake på jobb. I mellomtiden har du registrert deg som arbeidsledig, så vi sender deg noe info om hva som skjer nå.

Søknaden din om dagpenger er under behandling, og vi håper å ha den ferdigbehandlet innen xx.yy.2014. Vi legger ved et skriv som forklarer hvilke regler og lover som gjelder i ditt tilfelle, som du bør se nærmere på. 

Hvis det er noe du lurer på er du velkommen til å ringe oss på telefon XX XX XX XX, eller sende en e-post til din saksbehandler Kari Nordmann på kari.nordmann@nav.no

Siden du har registrert deg som arbeidsledig, har du også krav på hjelp til å prøve å finne en jobb som passer din kompetanse og arbeidserfaring. Vi har lagt ved noen forslag til stillinger som kan være aktuelle for deg, og tar gjerne en nærmere prat med deg om dette. (Se også vedlegget hvor det forklares hvilke regler som gjelder her.)

Vi skal hjelpe deg så godt vi kan til å finne en annen jobb hvis du ikke får komme tilbake i jobben din på XYZ AS. 

Du er alltid velkommen til oss hvis du trenger å spørre om noe eller vil diskutere det vi har foreslått.

Med vennlig hilsen,

Kari Nordmann

Din saksbehandler i NAV»

Tenk så mye lettere det hadde vært å få et slikt brev! Ikke bare side på side med oppramsing av paragrafer og ord som KRAV og MISTE STØTTE HVIS IKKE….

Jeg tror det ville gjort underverker for folks tillit til NAV! Som Webpsykologen sier:

Langsom og mangelfull saksgang, uoversiktelige prosedyrer og et byråkratisk system som synes å være over evne komplisert, har gått utover brukerne.

Når et byråkrati uten ansikt forvalter vår skjebne, og betalingen plutselig uteblir på grunn av en reform eller organisatoriske svikt, er angsten som antennes i mennesket ikke å regne som en beskjeden usikkerhet. Her er det snakk om Dødsangt med STOR ”D”.

Nå er det et system som avgjør vår skjebne. Dette systemet bør fungere godt, hvis ikke angriper man mennesker på et dypt eksistensielt plan hvor frykten for å bli avskåret fra sin inntektskilde kan generere enorm angst og utrygghet.

Share.

About Author

19 kommentarer

  1. Jeg mener å ha hørt at ordlyden i brevene forfattet i regi av NAV, er helt bevisst. Hva sier det om systemet som skal være hjelpeapparatet vårt ?

      • Men så kaller de seg ikke for hjelpeapparat heller. Arbeids og velferdsetat, hvor ordet syk ikke lengre er en del.av vokabularet. Nå går det i arbeidsevne og restarbeidsevne, f eks

  2. Og ser du på logoen deres så gir den i alle fall meg assosiasjoner til et stopp skilt!. Samme farger, samme fasong. Rundt og rødt med hvit strek inni. Faretruende likt, spør du meg.Tilfeldig? Tror ikke det

  3. Noen av brevene jeg har mottatt av Nav er halvveis trusselbrev. På slutten av hvert brev er det skrevet i klartekst hva de kan straffe meg med hvis jeg ikke gjør nøyaktig sånn, sånn og sånn. Jeg skjønner at de må opplyse om rettigheter og plikter, men det burde gå an å gjøre det på en mindre uhyggelig måte.

    • Ja, det er alltid skummelt å få et slikt brev med «HVIS DU IKKE GJØR SOM VI SIER SÅ FÅR DU IKKE PENGER TIL Å LEVE FOR!!»

      🙁

      Det må så absolutt gå an å gjøre det på en mindre uhyggelig måte!

  4. Enig Diva, halvveis trusselbrev. Mange opplever det faktisk akkurat sånn. Systemet NAV er dehumaniserende, dessverre. Hva gjør sånne brev med mennesker i en sårbar livssituasjon? Mennesker som behøver hjelp, støtte og oppmuntring.
    I tillegg så sitter jo NAV på sensitiv informasjon om brukerne. Hvor er det blitt av verdigheten?

  5. Ja, det hadde vært noe, litt hyggeligere brev.

    Jeg har nok vært ekstra heldig, det har stort sett fulgt med en gul post-it med en hyggelig hilsen med hva jeg skal gjøre med papirene, underskrevet saksbehandler.
    Problemet er vel at «det ‘NAVske språket» oser en slags mistenksomhet og nesten forakt overfor sine brukere…
    Det hadde gjort seg med en forandring, gitt.

  6. Ja, de brevene fra NAV er så upersonlige og kalde. Man tror jo at de er der for å hjelpe oss, men så virker det som noen har sett det som sin livsoppgave å skremme klientene (liker ikke det ordet, det høres så upersonlig ut). Skulle tro det var deres egne penger de skulle dele ut. Heldigvis har jeg møtt noen saksbehandlere som kan behandle mennesker.

    Jobben i Tromsø ville neppe ha svart seg økonomisk; lav lønn, dyr husleie (om hybel er å oppdrive) pluss dyrt å reise heim på besøk. Men han ville også tapt sosialt, med å måtte bo så langt unna sine nærmeste. Å være pizzabud krever også mye lokalkunnskap, selv med GPS tilgjengelig. Skal arbeidsevne og/eller -vilje prøves ut for enhver pris?

  7. «..hvis ikke angriper man mennesker på et dypt eksistensielt plan hvor frykten for å bli avskåret fra sin inntektskilde kan generere enorm angst og utrygghet.»

    Nemlig!

    • Det er akkurat det.
      Midt i en vanskelig livssituasjon, enten det er sykdom eller problemer med jobb, så er trusselen om å miste inntekten og stå uten mulighet til å forsørge seg og/eller familien en trussel vi ikke må undervudere.

  8. Ja, har lurt på det samme mange ganger. Og de kunne skrevet ett enkelt og lett språk slik at man ikke trenger tolk for å oversette brevene… har mange ganger måttet ydmyke meg med å ringe for å spørre hva brevet egentlig betyr, da hverken jeg eller mannen min forstår det som står…..

    • Og sånn SKAL det jo ikke være, at de sender ut så uforståelige brev at man må ringe og spørre hva de mener!

      Jeg tror nok NAV blir litt «blind» for sitt eget språk og tenker at alle forstår det de skriver, det er jo så logisk. (For dem!)

  9. Min erfaring med NAV (Håper på god råd)

    jeg er arbeidsledig ifra 20.mars siden. Har fått ingen dagpenger til nå. Arbeidsgiver har sluttet arbeidsforhalt med avskjed. Jeg spurte um fullstendig arbeidskleidning og verktøy.
    Det var kald i mars.
    I avskjed kan man leser om fornæmelse, uhøflig, tre advarsel. Så enkelt gå dette.

    Arbeidsforholdet tok bare 9 dager. Men 3 advarsel i 9 dager!

    Uansett det er nok for NAV for å sperre dagpenger for 1 periode.
    Dette periode gå fra 20.3 til 07.5.. Jeg forstå det ikke.
    Hvofor prøve de ikke uttaler fra arbeidsgiver. Er 1 period virkelig så lang.
    Har klaget, men NAV trenger mye tid for å svar.

    • Hei Stefan,
      Jeg skjønner at du er i en vanskelig situasjon, men jeg kan dessverre ikke hjelpe deg. Jeg kan veldig lite om dette med dagpenger og NAV.
      Håper at du får hjelp av dem.
      Vennlig hilsen
      Cathrine

Leave A Reply

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.