Sura

10

Jeg er egentlig ikke en særlig sur person, men er det noe som virkelig kjører meg i kjelleren og gjør meg til den mest klagende, irriterte, sure noensinne så er det flyplasser og flyreiser.

Dette har selvfølgelig ikke noe med folk å gjøre i seg selv, men det faktum at å være sperret inne uten mulighet til å virkelig hvile tar helt knekken på meg.

Noe av det jeg vanligvis opplever på flyreiser er:
– Svært sterke nevropatiske smerter.
– Muskelspasmer.
– Hodepine.
– Forvirring, svimmelhet, tåkesyn.
– Hovenhet (spesielt i beina), høy puls, tung pust.
– Sår og hoven hals, svelgeproblemer, kløe i luftveier og øyne.
– Hører lyder ekstra sterkt og kjenner vibrasjoner og berøring veldig intenst
– Kvalme, magesmerter og andre fordøyelsesproblemer.

Det hører til sjeldenhetene at jeg klarer å sove på fly, og uten medisiner ville det rett og slett ikke vært mulig for meg å reise.

Kanskje ikke rart jeg blir grinete?! Vel har jeg valgt det selv, men det er utrolig hva man gjør for å få komme bort litt. Hadde dog aldri reist avgårde alene, uten hjelp.

Prøver å gå i «overlevelsesmodus», men dette er hardt.

🙁
20140418-190742.jpg

Og foreldre som lar barna hyle rundt i loungen gjør virkelig ikke humøret noe bedre!

Share.

About Author

10 kommentarer

  1. Å, kjenner meg veldig igjen! Føler meg som en gammel dame jeg da, som blir irritert for det meste. Har hatt det sånn nå på ski også. Jeg bruker masse energi på å prøve å sakte øke aktivitetsnivået og kjenner det ikke skal mye til før jeg blir sur. Hylende unger er desidert det verste. Siste del av påsken har vifått to stk hylende unger som naboer på hytta. Utrolig irriterene når man prøver å hvile mellom akt/ i solen. Men men det er jo ikke deres skyld, og jeg har også valgt å være her, men det må være lov å bli litt frustrert likevel:-) Håper du får god hvile hjemme<3

    • Ja, blir veldig irritert for man vet at det stjeler så mye energi med disse lydene.
      Og jeg skjønner godt det med deres nye naboer. Det krever jo en annen planlegging, når det kommer slike nye støykilder (uansett om det er barn eller ei!), for at man skal få den nødvendige hvilen.

      Jeg har begynt å komme meg etter turen, men så har det også tatt nesten en måned.. 😉

  2. ….akkurat det blidet der…med beina hvilende på kofferten. Det er akkurat slik jeg pleier å redde stumpene på tampen av en reise…Når man er tilnærmet desperat, tappet for krefter, med uttalte muskelsmerter og knapt er kommuniserbar…da har det vært en slags «redning» å hvile beina på kofferten…(og klare å produsere en viss ‘desperat’ restitusjon i det kaoset en flyplass representerer i ME-sammenheng…) I sommer skal jeg krysse tidssoner med familien, på den første lange turen på mange år…Vi har ordnet med pass til flyplasslounger, som kan benyttes hvis ‘trykket’ blir for stort…Og det er godt å vite…
    Ønsker deg en effektiv og god tur hjem 🙂
    ps : borte bra, men hjemme best 😉 …( det er vår i lufta og sola skinner i gamlelandet…)
    Påskeklem fra Lilja

    • Ja, når jeg reiser så prøver jeg å komme på alle mulige løsninger for å snike til meg så mye hvile som mulig underveis. Det å få bena OPP er veldig, veldig viktig.

      Jeg har sluttet å bry meg om at folk ser rart på meg, og kan godt finne på å legge meg langstrak på gulvet på flyplassen om jeg absolutt trenger det. 😀 Vel, det er jo ikke særlig renslig, men dusje og stelle meg må jeg uansett gjøre når jeg lander. Reising er ekstremsport!
      (Til sammenligning finner jeg det mye mindre slitsomt med en dykketur ned til 40 meters dyp, enn en 4 timers flyreise. ;-))

      Flyplasslounger bruker å være helt genialt, og jeg er glad for å bruke det når muligheten finnes.

      Reising over mange tidssoner er spesielt utfordrende for meg, kjenner jeg nå. Det blir lenge til jeg forsøker å krysse 12 tidssoner igjen på bare noen få uker! Har tatt meg nesten en måned å klare å få kroppen i noenlunde balanse igjen. Men det går jo…

      Håper du finne løsninger og får en god tur i sommer!
      Forsinket vårklem fra meg. 🙂

    • Influensa og grusomme smerter, ja. Men jeg klarte det jo! 🙂 Selv om jeg skal ikke krysse så mange tidssoner på kort tid igjen. Har tatt meg noen uker å finne balansen igjen.

  3. Synes selv at flyplasser er pes. Stress med tanke på ikke å rekke flyet, flytog som plutselig er buss for tog, innsjekkingskøer, passkontrollkøer, boardingkøer, flymidtgangskøer, inn-på-flyet-køet og ut-av-flyet-kø. Og støy på flyplassen.

    Jeg har erfart at å reise fra mindre flyplasser som Torp og Rygge fører til mindre slitenhet og stress på grunn av færre mennesker, mindre støy og visuelt støy. Mindre kø er det som regel i både innsjekking og sikkerhetskontroll, kortere å gå er det der også. Vi har også kjøpt Priority-billetter på Ryanair og stått først i køen for å komme inn på flyet, og med sete foran i flyet. Først inn og først ut. Det er gull verdt!

    Gardermoen har dessuten tre lounger hvor du blant annet kan kjøpe deg plass for kr 250, noe som virkelig kan være verdt pengene sine.

    Sjekk ut lounge-info her: http://www.osl.no/osl/servicetilbud/70_Lounge

    • Takk for tips om loungene! 🙂 Vi har brukt det noen ganger, men skal nok bli enda flinkere til det.
      Nå har det kommet en ganske bra sitteavdeling i 2. etasje etter passkontrollen på Gardermoen hvor det er relativt rolig, det liker jeg. (Og de har stikkontakter etc. hvis man må lade noe før flighten.)

      Det er vel bare å finne så gode løsninger som mulig og komme seg gjennom transportetappene. 😀

Leave A Reply