ENDA surere kjerring i tårnet.

10

Etter at jeg tidligere i dag mimret om fjorårets post der jeg var sur kjerring i tårnet, tenkte jeg at «jaja, jeg er i hvertfall ikke sur nå». 

Men det var før jeg fikk en sms fra Posten om at det var et bud på vei hit med en pakke til meg. Den tunge pakken ja. Og straks begynte jeg å grue meg, for dette med å få levert pakker på døren midt på St.Hanshaugen er jaggu ikke lett.

Dessverre fikk jeg helt rett i mine anelser. Selv om det står i meldingen at de ringer 30-60 minutter før de kommer, så gjør de aldri det. De ringer når de skrenser rundt hjørnet et eller annet sted i kvartalet, gjerne med en skurrete handsfree og kun et minimum av norskkunnskaper.

Og da ringer de og det er så travelt med å få levert pakken, men samtidig så fryktelig vanskelig å finne adressen. Dette har jeg selvfølgelig gjennomskuet for lenge siden, for det er nemlig ikke så vanskelig å finne adressen. Det som er vanskelig er at de for det første ikke vil parkere på gaten (og jeg beklager at jeg ikke klarer å trylle frem en reservert parkeringsplass ved siden av inngangsdøren), og for det andre så ser de at pakken skal leveres i femte etasje, og det har de egentlig ikke tenkt å gidde å gjøre.

Så da budet i dag ringte fra sin skurrete handsfree (jeg hørte nesten ingenting av hva han sa) og skrålte i vei om gatenavn og nummer og nektet å være stille og høre på min godt innøvde og veldig enkle forklaring på hvordan det bare er å faktisk gå rundt hjørnet på det eneste huset som er rosa og hvitt her, og der det står ett tre i gata og akkurat ved det treet er inngangsdøra, da kjente jeg at jeg ikke bare ble sur, men at det klikka litt for meg.

«Så du mener at jeg skal løpe ned fem etasjer for å lete etter deg???» brølte jeg inn i telefonen, og da sa han bare «ja, tusen takk jeg venter her,» og så la han på før jeg rakk å si noe mer.

Dermed hadde jeg ikke noe valg, men måtte kle på meg og gå ned fem etasjer, og der fant jeg ham ja – laaaaangt nedi gata. Ikke søren om han hadde så mye som giddet å se på husnumrene.

Jeg var kanskje en smule spydig da jeg banket pekefingeren på adresselappen og leste opp adressen h ø y t og tydelig for ham, men jeg fikk ikke egentlig så mye respons. Og tror du ikke i tillegg at han presterer å spørre om jeg kan signere for pakken, der ute langt nede i bakken i høstmørket!?

Men da sa jeg N E I, jeg signerer faktisk ikke!! Jeg skjønte jo at han hadde tenkt å lempe pakken over til meg og stikke sin veg. Nå får du bli med meg, sa jeg, for den tunge pakken der har jeg bestilt frakt til døra og jeg får den ikke opp trappene alene. Så jeg signerer ingenting før du har levert den oppe hos meg. Og med sukk og stønn og ekstremt mye sutring tusla han etter meg med pakken, opp bakken, rundt hjørnet og opp de fem etasjene. Han hadde jaggu meg dårligere kondis enn meg, og det sier litt, så jeg skjønner godt at han prøvde å spille dum slik at han skulle slippe å levere pakken helt frem. (Egentlig blir jeg ganske provosert av friske folk som klager over å gå opp ei trapp når jeg selv må sitte inne flere dager i strekk fordi jeg ikke klarer å gå opp trappa, men det er dog en avsporing.)

Hadde dette skjedd én gang, så kunne jeg ha blåst det bort som uflaks med en fersk sjåfør eller noe, men ikke bare har det skjedd meg før, det skjer gang på gang og jeg synes faktisk Postens bud er de verste. (Jeg har bred erfaring med å bestille ting levert, så jeg kjenner til både DHL, UPS og flere andre som leverer ting her.) Så jeg er helt sikker på at det er et mønster i dette, og at sjåførene spekulerer i at de skal få kundene til å løpe ned og lete etter budbilen så de selv slipper å «lette på ræva» som vi sier på trøndersk.

Jeg har prøvd å skrive til Postens kundeservice om dette før, uten at det har hjulpet noe særlig, jeg fikk ikke engang svar, så det er det jo ikke noe vits i.

Derfor er det jo den eneste måten å gjøre det på å se om man kan velge alternative fraktmåter når man bestiller noe, eventuelt bestille fra et firma som ikke bruker Posten eller leie inn en venn til å kjøre til butikken og hente varen. Jeg hadde garantert betalt hundre kroner ekstra i frakt til et budfirma som garanterte serviceinnstilte sjåfører som faktisk leverte helt frem og som man slapp å krangle med.

For ærlig talt, det skal da IKKE være sånn at jeg skal sitte her og grue meg til Postens bud ringer fordi jeg vet det blir masse styr og det ender med at jeg må enten være sint, eller selv slepe altfor mange kilo, som jeg faktisk har betalt for å la være! 

Share.

About Author

10 kommentarer

  1. Nemlig!
    Syns det er helt berettiget å bli sur når man må kjempe for å få den tjenesten man faktisk har betalt for!

    Her prøver de å skylde på at det ikke er plass i gata, inntil jeg påpeker at de får finne adressen før de kan påstå det, for selv om det gjelder for området så har vi både en liten parkeringsplass ved siden av blokka OG mulighet for å stoppe rett utenfor inngangsdøra i inntil 15 min. Pluss heis, så de kommer seg opp i femte etasje.

    Jeg har opplevd flere ganger å ikke få levert pakken den dagen man får sms om at den er lastet på bilen.
    Når man da tar kontakt med kundeservice og forklarer at man var hjemme i hele tidsrommet, – og ingen ringte på verken døra eller telefonen, selv om sjåføren påstår han har ringt og/eller ingen var hjemme – og ber om at pakken blir levert en annen dag, får man jo bare beskjed om at de har utført tjenesten det er betalt for, og man får værsågod hente på postkontoret, eller betale for ny levering. Reelle alternativer finnes jo ikke, så det er bare å betale en gang til, eller fri til noen som kan hente for en. Begrenset hvor ofte man kan gjøre det da, når All handel foregår på nett blir det jo mange pakker ila. ett år.

    • Grr…. det er så frekt altså!!

      Og jeg har også opplevd at de påstår at ingen var hjemme, tror det også henger sammen med hvor sjåførene orker å prøve å levere jeg.

      Haha, kjenner at jeg har virkelig ikke mange positive tanker igjen om kundeservicen fra Posten. 😉

  2. Fysj for en dårlig service!
    Likte løsningen din, om ikke å ta imot pakken ute. Smart.
    Kjipt med folk som skal gjøre minst mulig i jobben sin….

  3. Som notorisk iherb’er har jeg blitt litt hemmelig forelsket i DHL. Posten er virkelig usedvanlig inkompetente i de fleste av tjenestene de tilbyr (de har til og med klart å rote bort posten de passet på for oss da vi var på ferie en gang, for deretter å hevde at det var vår skyld. Men det er en annen historie).

Leave A Reply