Handler offline – trenger likevel mobil!

3

Jeg bruker å lese om digitale trender og mye annet spennende hos Hans-Petter.

I går hadde han et innlegg om hvor viktig det er for bedrifter å innse at de  være mobile – de må kunne «fungere» på mobile enheter.

Artikkelen er interessant, men jeg heftet meg spesielt ved dette:

  • 50% av millennium-generasjonen bruker mobilen mens de handler offline, og 41% har brukt mobilen til å handle online. Kilde: Digital Marketing Journal

Nå bruker jeg selvfølgelig både mobil og nettbrett til å handle online – jeg har ikke sort belte i nettshopping for ingenting, men det interessante her er at folk bruker mobilen mens de handler offline.

Det var så midt i blinken, for i forrige uke hadde jeg ikke mindre enn to besøk på butikker hvor jeg ikke ville ha fått tak i det jeg skulle ha, hvis det ikke var for mobilen i tillegg.

Eksempel: Zara

Jeg sitter hjemme og surfer på nett og ser at Zara har akkurat de sandalene jeg trenger. Men jeg rekker ikke å bestille den på nett og få den levert før vi skal reise bort en liten tur. Derfor må jeg på en butikk. (Jeg liker ikke å gå i butikker. Jeg har egentlig ikke krefter til å gå i butikker. Blah.)

På Zara på Karl Johan er det som vanlig fullt hus. Jeg får tak i en ekspeditør, og skal spørre henne om sandalene. Hun snakker bare engelsk. Jeg forklarer så godt jeg kan «the white sandals with a medium heel and straps», men den tror hun ikke at de har, jeg får prøve i Bogstadveien.

Jeg er ikke fornøyd med svaret «tror». Jeg går bort til kassen og tar frem mobile. Finner frem Zaras webside, og søker opp sandalene. Viser den til hun i kassen, som taster inn produktnummeret på sin mobile enhet (Zara sine interne) og finner ut at joda, de har ett par igjen i min størrelse.

Jeg fikk kjøpt sandalene! Men bare fordi jeg brukte et hjelpemiddel – mobilen! 

Så når Hans-Petter sier at «Mobilen er ikke lenger en trend, men en realitet.», er jeg helt enig med ham. Som organisasjonssosiolog er det interessant å se hvordan mobile enheter endrer ikke bare forbrukernes atferd, men også organisasjonene. Dette skulle jeg så gjerne ha studert nærmere, og ikke minst jobbet med! 🙂

Min konklusjon er i alle fall at mobilen er et nyttig hjelpemiddel, men den er også noe mer. Den er en endringsagent og dette har store muligheter for de bedriftene som tar det inn over seg. Håper de gjør det før de sakker så langt etter at det er for sent.

Har du brukt mobilen som et hjelpemiddel når du er ute og handler? 

Stem her, og fortell gjerne i kommentarfeltet. 🙂 Artig å høre om deres erfaringer også!

[polldaddy poll=8930738]
Share.

About Author

3 kommentarer

  1. Dagens mobile enheter har et konkurransefortrinn i alle aspekter, fra å motta e-post til muligheten for kjøp og booking av billetter via Internett.

Leave A Reply

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.