Dårlig oppmøte til avtaler på sykehuset – hvem har skylda?

4

Som pasient og tildels også kasteball i helsevesenet, reagerer jeg ganske kjapt når jeg ser saker der sykehus, leger eller helseforetak prøver å unnskylde sitt eget rot. 

For jaggu meg har jeg opplevd mye rot med innkallinger og avtaler med sykehus!

Helse Vest la ut en tekst på sin blogg om dette, med overskriften: Om alle møtte…

I kommentarfeltet på Facebook er det lett å se at enkelte mener at dette skyldes de uansvarlige, late pasientene som bare lar være å møte opp til timene sine om det ikke passer dem. For ordens skyld: I teksten fra Helse Vest vektlegges sykehusets organisering og kommunikasjon.

Jeg er ikke pasientbruker hos Helse Vest, men har likevel noen kjappe innspill:

  • Skattedirektoratet har avdekket at rundt 35.000 konsultasjoner bortfaller årlig fordi sykehuset innkaller en pasient som allerede er dødSamlet koster innkalling av døde pasienter helsevesenet rundt 60 millioner kroner årlig. Dette er ikke bare «for dårlig», dette er katastrofalt dårlig, og dette  helsemyndighetene og helseforetakene gripe fatt i. Om det er ineffektive systemer som har skylda, så må det gjøres noe med dette. Det er ikke engang gjenstand for diskusjon.
  • Hva med de som allerede har gått ut og skaffet seg behandling i det private helsevesenet, fordi de ikke orket vente lenger? Har helseforetakene oversikt over dette? (Her kan man jo si at pasienten burde melde fra, men det er helt sikkert mange som ikke gjør det.)
  • Hva med de som ikke klarer å sende innkalling, men fint kan sende kjeftebrev med faktura for manglende oppmøte? (Denne knabbet jeg fra kommentarfeltet på Facebook der jeg linket til saken – takk N!)
  • Hva med de timene man får tildelt per brev som ikke passer, og når man ringer for å si fra om dette så får man ikke gjøre en ny avtale. Man må bare vente på et nytt brev, til en ny time man kanskje ikke klarer å møte til.
  • Hva med de av oss som er kronisk syke med uforutsigbare sykdommer – vi burde snart få en eller annen type avbestillingsforsikring vel?

Brev, telefoner, SMS-varsling – det finnes mange mulige systemer for å kunne gi påminnelser om avtaler. Skolene klarer det, tannlegen klarer det og mine private legesenter klarer det. Da klarer helsevesenet det også.

Har dere flere innspill og forklaringer?Tips til hvordan dette kan forbedres?Ta inn hele skjermen 10.05.2013 190821.bmp

Legg det gjerne ut i kommentarfeltet, så skal jeg drive litt oppsøkende bloggpost-spredning på Twitter i løpet av helga. 🙂

 

Share.

About Author

4 kommentarer

  1. Jeg har hatt avtaler hos spesialister hvor jeg har fått brevet et halvt år i forveien. For meg som har så få avtaler at jeg ikke har avtalebok er det vanskelig å huske på.
    Tekstmelding til pasienten uka før og dagen før ville virkelig hjulpet. Med telefonnr i tilfelle avbestiling.

  2. Ei dame jeg kjenner fikk purring på 2 timer hun angivelig ikke hadde møtt til. Hun hadde ikke mottatt noen innkalling til timene. Det verste var at hun hadde gått og venta på innkalling. Heldigvis fikk hun ny time, og jeg tror de frafalt regninga.

    Én årsak i tillegg til dem du nevner kan være feil levert post. Jeg får fra tid til annen post som er levert feil, og de kan bli liggende noen dager før jeg får tatt dem med på posten (som er post i butikk).

    • Det har jeg også opplevd til – purringer på timer jeg aldri har hørt om.

      Mitt møte med sykehus-Norge forteller meg at det er MYE rot. Det KLØR i mine organiseringsfingre når jeg føler rotet på kroppen. 😉

      Takk for innspill Hanne!

Leave A Reply

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.