Derfor er fysioterapeuten min dyr. [Korrupsjon?]
Det er tre store fordeler med den fysioterapeuten jeg har funnet meg:
1. Han er flink og at jeg kan gå til ham 1-2 ganger i uken letter smertene mine og gjør hverdagen mye lettere.
2. Han holder hus 200 meter fra utgangsdøra mi.
3. Han kombinerer vanlig fysioterapi og øvelser med elementer fra Qigong som har vist seg å være virksomt for folk med ME.
Til gjengjeld er det én stor ulempe med ham: Han koster 350 kroner i timen. Det blir fort penger for folk som har fått inntekten sin nærmest halvert når de gikk over på rehabiliteringspenger. Jeg kommer til å trenge ham lenge.
Ja, en annen fordel med ham som jeg glemte å nevne: Jeg fikk time til ham nærmest umiddelbart da jeg ringte, mens det er 2-3 måneders ventetid for å komme inn til de fysioterapeutene som har driftsavtale, som gjør at du betaler mye mindre hver gang.
Blant de private fysioterapeutene med driftstavtale oppgir 53 % å kunne ta inn pasienter med akutte lidelser til vurdering på under en uke….83 % av de private fysioterapeutene uten avtale svarer at de kan ta inn nye pasienter med akutte lidelser innen en uke (HOD-rapport om fysioterapi i kommunehelsetjenesten (versjon250209), side 36)
I dag måtte jeg bare spørre ham hvorfor det er sånn, og hvorfor ikke han kan ha sånn driftsavtale? Svaret jeg fikk var urovekkende, og jeg skal prøve å gjengi det i korte og noe modererte trekk her. Jeg må presisere at jeg ikke kan verifisere alle påstandene her, men jeg har prøvd å komme med noen eksempler jeg fant rundt omkring. Du kan jo vurdere selv hva du synes, og har du erfaring fra dette hører jeg gjerne fra deg i kommentarfeltet.
Driftsavtalene ble visstnok opprettet delvis for å stimulere til at fysioterapeuter også skulle etablere seg i distriktene, og innebærer at de fysioterapeutene som har en slik avtale får et årlig tilskudd på ca 250.000 kroner uavhengig av antall pasienter de behandler etc. – slik som fastlegen som har inntekt av pasientene på listen sin uansett om de ser dem eller ikke. I tillegg får de med en refusjonsavtale med NAV stykkpris for hver pasient som behandles.
Pasienter hos fysioterapeuter uten slik refusjonsavtale må betale hele regningen for behandlingen selv.
Det er ikke slik at alle fysioterapeuter får driftsavtale, dette henger ikke sammen med om de er godkjente eller kompetente (alle må ha autorisasjon, og det autoriseres hvert år 450 nye), men om hvor mange driftsavtaler som finnes (nesten samtlige 2500 løyver ble utdelt på 1980-tallet, på over 20 år snaut 500 nye). Av den grunn vil selvfølgelig de fysioterapeutene som allerede har en slik driftsavtale tviholde på den – den er jo lukrativ!
Så når disse fysioterapeutene skal pensjonere seg eller av andre grunner slutte, er det meningen at disse avtalene skal utlyses. Men i praksis skjer det på den måten at disse avtalene rett og slett blir solgt under bordet for millionbeløp! Dette rammer selvfølgelig unge og nyutdannede fysioterapeuter som ikke har mulighet til å anskaffe seg driftsavtale og er avhengige av vikariater og privatpraksis.
“Dagens Næringsliv avdekket lørdag at det eksisterer et skjult system hvor unge nyutdannede fysioterapeuter må betale millionbeløp til private institutteiere for å få tilgang til store offentlige midler og trygdepenger.” (dn.no, 01.09.08)
Ja, og så rammer det selvfølgelig pasientene da, men når er det ikke de blir rammet spør jeg meg snart. (Og du, alle klisjeene du har hørt om hvor arbeidssomt det er å være langtidssyk er sant. Jeg trodde det ikke før, nå vet jeg bedre.)
I årenes løp har selvfølgelig ordningen vært forsøkt endret, klager har kommet og medieoppslag har det også blitt. Men det sitter sterke interessenter i Fysioterapiforbundet som overhodet ikke vil at de driftsavtalene de selv har betalt store summer for skal forsvinne ut av hendene deres. Det er de gamle gutta vet du.
- En del av de gamle gutta som har tilskudd, opptrer litt som gutteklubben grei. Hvis regelverket kolliderer med egeninteressene, vinner gjerne disse. Det er ikke alle privatpraktiserende fysioterapeuter som har like god kunnskap eller respekt for lover og regler, sier han. (Advokat Terje Døvik til Dagens Næringsliv)
Er ikke dette korrupsjon? Jo, mener mange. Men akk så vanskelig å endre. Du har vel hørt om hvor innbringende det kan være for en byråkrat i Øst-Europa å eie et offentlig godkjenningsstempel – mye mer innbringende enn den stusselige lønnen. Vel, dette er jo ikke så veldig annerledes.
De private fysioterapeutene uten avtale har særlig trukket fram sammenhengen mellom kapasitet, antallet driftstilskudd, befolkningens behov og samfunnsmessige kostnader. De mener at dagens driftstilskuddsordning gir lange ventelister, og at dette tvinger pasienter til å vente for lenge på behandling hos en avtalefysioterapeut eller betale for tjenesten selv. (Nicolai van der Lagens Fysioterapiblogg)
Jeg forstår at det sikkert er gode sider ved å ha slike driftsavtaler, men så lenge folk opplever at det er vanskelig å finne tilgjengelige fysioterapeuter de har mulighet til å gå til uten å betale skjorta ser jeg ikke at ordningen kan forsvares fullt og helt. Du kan i praksis ikke velge fysioterapeut fritt.
Vi opplever igjen og igjen at illusjonene om gratis helsehjelp når uhellet er ute blir lagt i grus – har du penger til å betale privat kommer du raskere på beina igjen, det være seg undersøkelser, fysioterapi eller for ikke å snakke om psykologhjelp.
Folkens, dette er virkelig ikke rettferdig…. ikke er det god samfunnsøkonomi heller.
La refusjonen følge pasienten!
–
Noen kilder:
“Grenser til korrupsjon” (Dagens Næringsliv 1. september 2008)
“Strekk i regningen” (Dagens Næringsliv)
“Fri etableringsrett og fjerning av ordningen med avtalehjemler for fysioterapeuter” (Representantforslag i Stortinget)
“Korrupsjon i Fredrikstad kommune” (Manuellterapeut Ole Reidar Johansen, november 2008)
“Fysioterapeuter i millionstrid” (tb.no, 11. desember 2007)
“Forholdet mellom fysioterapeuten, pasienten og NAV” (Norsk fysioterapiforbund)
“Svarer medlemmene om regelbrudd i privat praksis” (Norsk fysioterapiforbund)
“Svart arbeide blant privatpraktiserende fysioterapeuter” (Manuellterapeut Ole Reidar Johansen, september 2008)
“Usedvanlig kortsiktig tankegang og satsning” (Nicolai van der Lagen)
Ingen relaterte poster.
Related posts brought to you by Yet Another Related Posts Plugin.




En måned å vente for å slippe til hos de med driftsavtale. Ingen venting med de uten. Fikk jeg bekjed om.
De som har god råd får rask behandling. De som har dårlig råd får sein behandling.
Ikke akkurat uventet i dagens samfunn.
Grenseløss last blog post..USAs dødsskvadroner
Reply
~SerendipityCat~ reply on March 13th, 2009 22:46:
Nemlig, og da står man der med sine skarve kroner og lurer på om man må prioritere behandling eller strømregninga. Det er helt for ille.
Nei, det er kanskje ikke akkurat _uventet_, lenge siden man hadde de fineste illusjonene altså. Men fortsatt SKUFFA!!!
Og så snakker folk om at vi _ikke_ har et klassedelt samfunn?? Når bare de med penger nok får den hjelpen de trenger raskt?
I’m now off to bed – weeping and hating the world….
Reply
Ah, dette er komplisert farvann, og jeg selv om jeg vet mye om dette så vet jeg neimen ikke helt hva som er løsningen på det.
Men for å begynne i en ende: Det med kjøp og salg under bordet er på ingen måte lov. Et driftstilskudd kan ikke kjøpes og selges, da det er den enkelte kommune som tildeler dette. Men et institutt med utstyr og den slags kan selvsagt selges. Og visst har det forekommet rusk og snusk akkurat med dette, men lovlig er det altså ikke- overtagelser er nøye regulert i ASA 4313: http://fysio.no/PRIVAT-PRAKSIS/Avtaler
Når det gjelder dette med driftstilskudd, så var nok tanken i utgangspunktet at det skulle hjelpe til å få fysioterapeuter i distriktene. Og her ute i periferien har alle fysioterapeutene som jobber privat (ihvert fall i mitt distrikt)driftstilskudd. Dermed har vi ikke problemet med at noen fysioterapeuter er dyrere å gå til enn andre. Alle som har driftstilskudd må nemlig følge en takstplakat, noe som medfører at kostnaden er lik uansett hvem du går til.
I byene er dette annerledes, og problemet du har møtt oppstår. Og ja, det er selvsagt kjedelig å måtte stå i lang kø. Og det er også kjedelig å måtte betale i dyre dommer (selv om jeg synes fysioterapeuter er ganske rimelige sammenlignet med mye alternativt, men det er en annen sak).
Det er nok en del som skulle ønske at refusjonen fulgte pasienten, for da vil det være mye lettere å etablere seg privat som ung og fersk i gamet. Driftstilskuddene er mildt sagt vanskelige å få tak i. Det utlyses sjelden nye, og de etablerte fysioterapeutene holde naturlig nok på dem.
Men så er det noen utfordringer med et frislipp også. Blant annet at inntektene til fysioterapeuter vil gå ned. Mange steder er det dyrt å leie, og mange er avhengige av tilskuddet fra kommunen for i det hele tatt å klare å få en inntekt av virksomheten sin. Dette løser de som ikke har tilskudd ved å ta mye høyere pris enn hva de som har tilskudd har anledning til. Man kan dermed tenke seg at det generelt sett vil bli dyrere for pasientene om refusjonen skal følge pasienten.
Om man lar refusjonen følge pasienten må nødvendigvis ordningen med driftstilskudd forsvinne. Og jeg tror også at det da vil bli vanskeligere å holde på fysioterapeuter i distriktene- kundegrunnlaget er mindre, og uten tilskudd blir det kanskje vanskelig for enkelte, og dermed mer fristende å flytte til sentrale strøk der kundegrunnlaget og potensialet for inntjening er større. Sånn var ståa før tilskuddsordningen, har jeg forstått.
Med andre ord: dette er komplisert!
Slik jeg ser det, ville det kanskje være best om det ble satset mer på fysioterapi- dvs at det ble utdelt flere tilskudd til private fysioterapeuter + ansatt flere fastlønte i kommunen. På denne måten ville flere fått tilgang til fysioterapeuter med refusjonsadgang. Dermed vil det bli kortere ventetid og en overkommelig kostnad for de fleste.
Men men, alt dette trenger jo ikke jeg å tenke på, som er fastlønnet fysioterapeut i kommunenen, med en lønn som såvidt er høyere enn driftstilskuddet
(og sorry om jeg spammet kommentarfeltet ditt her, og om jeg ble veldig springende i argumentasjonen. Det er seint…)
Flopsys last blog post..Jeg er en sur og stygg feminist
Reply
~SerendipityCat~ reply on March 14th, 2009 19:27:
Tusen takk for lang og god kommentar Flopsy! Jeg er bare takknemlig for å høre saken fra flere sider, for som du sier er det absolutt komplisert.
Jeg skulle bare ønske at man fant fram til et system slik at det ble mer likhet for alle pasienter, enten de bor i distriktene eller i by såklart, når det gjelder pris og tilgjengelighet. Jeg vet vel egentlig at det er et uoppnåelig ideal, men synes man skal strebe mot det. En del av meg blir forferdelig skuffet over at slik praksis som kjøp og salg av slike driftsavtaler fortsetter å skje etter at det er avdekket og kritisert.
Reply
Poenget mitt er forsåvidt ikke å si at ordningen er perfekt heller, det er selvsagt mulig at andre typer ordninger kunne fungert også. Men ordningen er ikke hele problemet; etter min mening er mye av problemet at det ikke satses nok på fysioterapi; dvs at det lyses ut alt for få driftstilskudd og tilsettes alt for få fysioterapeuter i kommunene.
Flopsys last blog post..Jeg er en sur og stygg feminist
Reply
~SerendipityCat~ reply on March 14th, 2009 19:28:
Ja, jeg reagerte også på at det ikke utlyses flere driftstilskudd!! Hvorfor ikke egentlig?
Nesten så jeg vurderer å bli politiker i mitt eget lille pasient-rettighetsparti snart!
Reply
Flopsy reply on March 14th, 2009 19:42:
Det er nok i hovedsak økonomiske grunner som gjør at det lyses ut så få driftstilskudd.Det kan se ut til at helsetjenester som ikke handler om “liv og død” har en tendens til å bli budsjett-tapere, selv om fysioterapi betyr svært mye for mange brukere. Forebygging snakkes det også lite om, enda det etter min mening er svært viktig.
Flopsys last blog post..Jeg er en sur og stygg feminist
Reply
Eg er einig med deg, å la tilskotet følgje pasienten ville også gjere at det vart ein meir naturleg konkurranse mellom fysioane, og dei beste ville få flest pasientar, i motsetnad til no når dei som har tilskot får flest.
Alt godts last blog post..Litt ekstra energi til helga?
Reply
~SerendipityCat~ reply on March 14th, 2009 19:28:
Ja. Lurer på hvem man kan klage til om dette!
Reply
La refusjonen følge pasienten, høres fornuftig ut.
Jeg gikk i noen år hos en psykolog, der jeg måtte betale alt selv. Da jeg ble enslig, ble det to år uten middag.
Sigruns last blog post..Gjesteskribent professor dr.med. dr.philos. dr.polit. Ernst H. R. Klug taler til bloggerne
Reply
~SerendipityCat~ reply on March 14th, 2009 19:43:
Det er for ille at det skal måtte være sånn, jeg skjønner ikke at det kan fortsette!
Reply
Det forklarer hvorfor en del fysioterapauter mener at det er lurt aa fortsette aa spytte ut driftsavtaler til behovet er fylt. Misfortstaa meg riktig, det er ikke noedvendigvis noen daarlig plan – forutsatt at en gjoer noe med det manglende kravet til antall pasienter.
Uansett er det sikkert at det ikke fungerer som det gjoer i dag. Noen maa gjoere noe med det, og det kommer ikke til aa bli billig.
Syltegeeks last blog post..Worst of ABBA
Reply
~SerendipityCat~ reply on March 14th, 2009 19:45:
Nei, noe må jo skje. Men så lenge det er sterke interesser i dette vil jo neppe fysioterapeutenes forening gå med på at det blir endret. Jeg håper at hele ordningen blir avviklet egentlig.
Reply
Flopsy reply on March 14th, 2009 19:49:
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med det manglende kravet til antallet pasienter?
Jeg tror ikke det er noe stort problem at det behandles for få pasienter av de private fysioterapeutene, for å si det sånn. Utgiftene til Folketrygda (utbetalinger av trygderefusjon) har skutt til himmels de siste årene, faktisk i så stor grad at det ses på som bekymringsfullt.
Og jeg regner ikke med det var meg og min kommentar om flere utlysninger du siktet til. Jeg kan i alle fall bedyre at jeg ikke har noe egeninteresse i dette. Jeg er kommunalt ansatt og videreutdanner meg innen geriatri- og er nok stuck i det offentlige.
Flopsys last blog post..Jeg er en sur og stygg feminist
Reply
Enig med deg, dette er en fryktelig dum ordning. Det høres helt riktig ut det du skriver om, har selv blitt forklart samme av min fysio. Min unge fysio, som jeg hadde en gang i tiden overtok en gammel sitt driftstilskudd. Men da hun skulle slutte og ville overføre det på ei anna nye ei, sa kommunen at ordningen er i ferd med å innskrenkes og avsluttes. Sa han noe om dette?
Jeg ville søkt på en av de med tilskudd mens du går hos den andre så kan du etterhvert få billigere/gratis.. Har du astmadiagnose i tillegg? I såfall så får man det gratis..
Torneroses last blog post..Get over it!
Reply
Flopsy reply on March 14th, 2009 19:45:
Ordningen lever i beste velgående, men det har kommet noen signaler fra staten den senere tiden om at der er endringer i vente. Hva det går på, vet jeg ikke helt. Men det siste som har skjedd er at det ikke lenger er lov å lyse ut mindre enn 40 % driftstilskudd. Mange kommuner har frem til nå lyst ut ned til 20 % tilskudd, for på den måten får man 5 fysioterapeuter på et driftstilskudd. Det gir dårligere inntjening for den enkelte terapeut, men det gir kommunene mye tjeneste for pengene…og derfor har en del kommuner spekulert i dette.
Jeg vet som sagt ikke hvordan man skulle løst problemet på annet vis jeg, men er åpen for at andre ordninger også kunne fungert.
Flopsys last blog post..Jeg er en sur og stygg feminist
Reply
~SerendipityCat~ reply on March 14th, 2009 19:46:
Det var jo egentlig et godt tips, å stå på venteliste hos noen andre som har tilskudd.
Nå skal jeg forsøke å søke NAV om refusjon likevel eller trekke det fra på skatten – noe kan man jo prøve. Hehe, jeg trenger en sekretær snart…
Reply
Helt latterlig at Norsk politikk skal ramme folk på denne måten fordi man skal prioritere bygder. Det er nå engang slik at de størsteparten av norges befolkning bor i byene! Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Drammen, Kristiansand, Molde, Tromsø osv. osv.
Man får heller gi ordninger i særkommuner tilpasset lokale marked enn noen generell ordning som gjør at dette ikke fungere der folk bor. Jo større befolkningstetthet der er, jo mer trenger man spesialister. Driftsavtale har ingen hjemmel i de store byene.
Reply
~SerendipityCat~ reply on March 16th, 2009 08:53:
Jeg er enig med deg i dette, hvis dette er en ordning man føler man “må” ha for å få fysioterapeuter til distriktene, samtidig som den fører til svært urettferdige forhold i andre deler av landet må man heller finne andre løsninger!
Kanskje burde alle fysioterapeuter være ansatt i kommunen, kanskje burde alle være private, men helt sikker er jeg på at alle burde ha lik refusjonsrett så lenge de er sertifisert og behandler pasienter.
Reply
Hjorthen reply on March 17th, 2009 01:32:
Og det kan vel diskuteres hvem ordningen er urettferdig for også. I de store byene har man i det minste valget mellom å stå på venteliste eller betale selv, i distriktene har man kanskje ikke noe valg å ta. Så er ordningen urettferdig for byene, eller er den urettferdig for distriktene?
Hjorthens last blog post..Man skal lese mye rart før øya detter ut
Reply
~SerendipityCat~ reply on March 17th, 2009 07:53:
Begge deler da i så fall. Det er i hvert fall ikke rettferdig om det er så lite fysioterapeuter ledig i distriktene at man ikke har noen å gå til i det hele tatt.
Hjorthen reply on March 17th, 2009 01:29:
Størstedelen av befolkningen bor kanskje i de store byene, men samtidig er det vel sånn at gjennomsnittlig innbyggertall i norske kommuner er ca 11 000. Oslo inkludert. Så eventuelle særordninger må nok heller gjøres for den lille håndfullen med kommuner som er så store at det faktisk går an å ha et marked, og det ikke er et problem å få folk til å drive.
Hjorthens last blog post..Man skal lese mye rart før øya detter ut
Reply
~SerendipityCat~ reply on March 17th, 2009 07:55:
Det går jo an å gjøre begge deler… både ha særordninger slik at det er mulig for fysioterapeuter å drive i distriktene slik at det er et godt tilbud til folk der, og samtidig gjøre noe slik at det ikke er så vanskelig å finne noen ledig med refusjonsrett i byene.
Men jeg har jo ikke noen statistikk på forskjellen mellom kommuner her, det burde jeg kanskje ha sett på først.
Reply
Jeg fikk også en så fin kommentar på Twitter at jeg må poste linken her:
http://twitter.com/winklerphoto/status/1337619165
Reply
Viktig tema, men jeg vet ikke om jeg skjønner nok av ordningen til å uttale meg – annet enn at det er ille at man skal ha så høye utgifter når man er så uheldig å bli syk. Jeg betaler omtrent samme sum for å gå til kiropraktoren min. Heldigvis trenger jeg ikke gå så ofte der lenger, men det kjentes godt på lommeboka den gang jeg gikk to ganger i uka.
Men – ja, skriv av alt av sykdomsutgifter på skatten. Sett opp nøye oversikt, få skriv fra legen (som begrunner at du trenger det du har hatt utgifter til) og evt fra fysio’n i tillegg. Jeg har de siste par årene fått godskrevet ganske mye av mine utgifter. Det hjelper jo litt.
Lothianes last blog post..Everyone’s Irish on St. Patrick’s Day
Reply
~SerendipityCat~ reply on March 18th, 2009 05:12:
Det er gode tips, og det er det jeg må satse på å få til nå. Et eller annet sted må det kunne gå an å skape en viss blanse i dette.
Reply