Home > Arbeid og organisering > Må ansatte dele hotellrom? NEI, sier jeg.

Må ansatte dele hotellrom? NEI, sier jeg.

February 15th, 2010

Jeg leste et spørsmål på e24 i dag om det var greit at ansatte måtte dele hotellrom for å kutte kostnader. Heldigvis svarte både Trond og Elin slik jeg selv ville gjort – at dette ikke er noe bedriften kan pålegge sine ansatte.

Selv har jeg bodd mye i en firmaleilighet når jeg har jobbet i utlandet i flere uker i strekk, og det har gått helt greit. Men på tross av veldig hyggelige kollegaer, så blir det fort tett når man bor 4 voksne i samme leilighet og skal dele bad, kjøkken og stue. Alt handler om jobb de våkne timene i døgnet, og det er tross alt kolleger og ikke kjæreste eller venner man er sammen med, så man “må” på en måte oppføre seg litt annerledes enn man ville vært hjemme. Vi hadde fine soverom med arbeidspulter å trekke seg tilbake på, samtidig som det var et visst “krav” om å være “sosial” når man først var ute og reiste.

Min erfaring etter å ha jobbet på denne måten en stund er at jeg nå setter mer pris på det privatlivet man kan ha med å bo på et hotellrom, og at man disponerer en viss del av tiden hver dag alene. Selv om man møtes til middag og sosiale aktiviteter etter jobb (for de som har lyst til det), er “hverdagslivet” såpass tøft når man er ute og jobber at man har behov for pustepauser der man senker skuldrene og bare nyter stillheten. Så er det som regel alltids noen telefoner hjem man vil ta etc. som ikke kolleger trenger å ta del i.

For meg ville det i dag vært helt uaktuelt å dele hotellrom med en kollega på tjenestereise. Jeg trenger mitt privatliv, og jeg ville synes det ble altfor intimt og påtrengende å dele et lite hotellrom med en annen person. Tenk bare på hvor forskjellige søvnvaner man kan ha!

Selv om ansatte er på tjenestereise betyr ikke det at jobben skal eie dem 24 timer i døgnet. Det er forøvrig også en av grunnene til at jeg motsetter meg reiser der det er laget opplegg fra tidlig morgen til sent på kveld.  Alle som planlegger slike reiser bør tenke på at folk har behov for hvile, privatliv og stille tid og justere planene sine etter dette.

Det er også min mening at arbeidsgivere har et ansvar for sine medarbeidere for å sørge for at de ikke bare bor billig, men først og fremst trygt og komfortabelt i forhold til de oppgavene som skal utføres. Å plassere ansatte på shabby hoteller i halv-skumle strøk er ikke greit.

Ville du gått med på å dele hotellrom med dine kolleger på tjenestereise? Har du blitt forespurt om dette eller har erfaringer du vil dele? Kommentarfeltet er åpent!!

Her finner du Statens reiseregulativ.

Ingen relaterte poster.

Related posts brought to you by Yet Another Related Posts Plugin.

~SerendipityCat~ Arbeid og organisering , , ,

  1. February 15th, 2010 at 15:59 | #1

    Helt enig – jeg deler ikke rom når jeg er på tjenestereise selv om jeg vet at mange av mine tidl kollegaer gjorde dette, men da var det ofte etter eget ønske og det blir noe helt annet. Det jeg har opplevd som jeg synes er mer ok er i forbindelse med f.eks julebord hvor vi har reist bort – da har jeg gjerne dekket enkeltromtillegget for å få ha rom alene…dette synes jeg blir noe helt annet. Og så synes jeg du peker på noe annet som er viktig, at man faktisk sørger for at man bor trygt og komfertabelt (uten at man trenger å velge det dyreste alternativet man finner) – og kanskje vi også skulle legge til hensiktsmessig i forhold til hvor man skal være på møte/kurs/konferanse?

    Reply

  2. February 15th, 2010 at 16:21 | #2

    @Evabra
    Jeg ser også at noen kan velge det, og det er jo greit. Hovedpoenget må være at bedriften ikke kan pålegge ansatte å dele rom. Flere jeg har spurt nå sier at det er ok i forbindelse med sosiale arrangementer som kick-off eller julebord, mens det på en vanlig jobbreise ville vært uaktuelt.

    Ja, og det siste punktet ditt er viktig: Beliggenhet på hotell i forhold til hvor arbeidet skal utføres er veldig viktig. Å stresse rundt i en ukjent på for å komme seg til konferanse/kontor er som regel utmattende og lite produktivt.

    Reply

  3. February 15th, 2010 at 19:32 | #3

    Jeg skjønner at det kan være ønskelig for bedrifter å senke kostnadene, men samtidig mener jeg at dette ikke må gå på bekostning av de ansattes velbefinnende. Og det kan fort gå galt om man må tilbringe mer eller mindre 24/7 med kollegaer.

    Som oftest har man jo både venner/kollegaer og bekjente/kollegaer – hvilke som reiser kan jo ha litt betydning for om man ønsker å dele rom med dem.

    Uansett, så mener jeg at det bør være et minimum at man skal kunne velge slikt selv, og om man ikke ønsker å dele, så skal arbeidsgiver ta regningen for å dekke enkeltrom eller betale for den ekstra ubenyttede plassen på et dobbeltrom.

    Cat: det er også som du sier – selv om du er på arbeidsreise, så betyr ikke det at du skal dilte etter arbeidsgivers pipe hele døgnet. Du er fremdeles på jobb et gitt tidsrom hver dag, og den tiden skal du tilegne arbeidsoppgavene, men alt utenom dette bør etter min mening kunne disponeres fritt – og man skal heller ikke måtte føle seg forpliktet til å ta del i sosiale arrangement man ikke føler seg komfortabel med – det være seg pga. at man er sliten, ikke føler for å feste eller dra på ekskursjoner, eller bare ønsker litt stille-tid.

    Dessverre er ikke alltid slike ting like gjennomtenkt, og man forsøker gjerne å putte så mye innhold man bare kan inn på et tett program, rett og slett for å “utnytte tiden”. Ikke alltid den beste måten å gjøre ting på.

    Reply

  4. February 15th, 2010 at 20:20 | #4

    @PoPSiCLe
    Om man reiser bare en sjelden gang med jobben, og da gjerne på interne seminarer etc., så blir det kanskje litt annerledes. Men det skal ikke så mange jobbreiser til på et halvår før man virkelig begynner å kjenne verdien av å ha litt privat tid!!
    Som regel blir det _alltid_ lengre arbeidsdager ute enn hjemme, ting tar lengre tid enn planlagt, uforutsette ting skjer, man vil utnytte tiden best mulig… Da er det ekstra viktig å legge inn noen hvileskjær med litt egentid. En time i treningsrommet, noen kapitler i en bok, et eller annet som “tømmer hodet” og gjør en klar til neste økt! Produktiviteten stiger ikke om man skal fylle hvert minutt av tiden med jobb i alle fall.

    Reply

  5. Irene
    February 15th, 2010 at 22:00 | #5

    Veldig, veldig enig! Det er selvfolgelig viktig aa spare inn der man kan, men da synes jeg heller man bor spare paa andre ting – kortere reiser, faerre reiser, firestjerners hotell i stedet for femstjerners, osv. Som du sier, paa jobbreise blir det saa utrolig mye jobb og hvis man ikke skal faa sove alene blir det helt feil.

    Jeg synes til og med det leilighetsopplegget du forteller om virker ganske kjipt – jeg vil IKKE dele bad med sjefen! Da blir det bare rare situasjoner hvor man motes i badekaape og den slags. Jeg liker aa ha mitt eget hotellrom hvor jeg kan gjore som jeg vil. Jeg sover lett og det er alltid vanskelig aa kombinere med andre.

    Jeg synes forresten norske arbeidsplasser, mye mer enn amerikanske, har en sosial kultur paa jobbreise. Her er det helt akseptert aa ikke bli med ut paa middag (hvis det ikke er klienter involvert, da) og ta en kveld paa rommet med room service. I norske bedrifter faar jeg inntrykk av (fra egen erfaring og fra venner) at det er mye mer saann alle ut og spise og drekka sammen.

    (Og som et lite PS, jeg er jo aapen for andre losninger naar det er nodvendig – er man paa smaa steder, for eksempel i fattigere land, tar jeg jo det jeg faar! Men det er jo noe annet aa dele rom et par netter paa landsbygda enn aa matte dele rom i en uke i Mexico City, liksom.)

    Reply

  6. February 16th, 2010 at 06:35 | #6

    @Irene
    Ja, det finnes andre måter å spare på som er riktigere enn å bo ukomfortabelt. Jeg ville synes veldig synd på den som måtte sove sammen med meg, som gjerne er oppe flere ganger om natta og våkner av den minste lyd. Tror jeg hadde ligget og vært anspent og stressa ganske mye da.

    Det med å ha en sosial kultur på jobbreise varierer nok, men mitt inntrykk er at nordmenn gjerne er “på tur” selv om de er på jobbreise, spesielt de som ikke reiser så ofte kanskje? Jeg jobber heldigvis med flere som synes det er ok å ikke være med på alt av det sosiale, og det med å drekka har jeg helt slutta med på jobbreise – det blir rett og slett for slitsomt!! :-D

    Er man på landsbygda tar man nok mer det man får ja! Men da tenker jeg mer “feltarbeid”, og det blir litt annerledes. I større byer må man kunne velge mer. (Nå ble jeg forøvrig enda mer nysgjerrig på hva du gjør!!)

    Reply

  7. February 16th, 2010 at 08:05 | #7

    Heilt uaktuelt! -Og eg veit at sjefen min ville aldri be meg om det heller. Eg har valt rett sjef… ;-)

    Reply

  8. February 16th, 2010 at 13:20 | #8

    @Alt godt
    Godt valg! :-D

    Reply

  9. February 16th, 2010 at 13:31 | #9

    Nei, på ingen måte! Huffameg, jeg grøsser bare ved tanken, og det er heldigvis helt utenkelig at sjefen skulle be meg om noe slikt. Jeg bestiller hotell selv, og velger ikke det dyreste og flotteste, men noe greit noe, som ligger i akseptabel avstand til det meste. Jeg valgte noe FOR billig en gang, og aldri mer! :lol:

    Reply

  10. February 16th, 2010 at 13:34 | #10

    @Britt Åse
    Hehe, nei FOR billig kan straffe seg!!
    Men i små bedrifter som kniper på kostnader vet jeg dette er et spørsmål og at noen nesten føler seg “tvunget” til å dele rom kan nok hende. Synes ledere skal være dette bevisst.

    Reply

  11. Irene
    February 16th, 2010 at 21:50 | #11

    @~SerendipityCat~
    Ja, dette med jobbreisekultur er veldig interessant. Min sjef er arbeidsnarkoman og kan gjerne jobbe til midnatt – og saa gaa ut! Jeg jobber til midnatt hvis jeg maa, men synes det er slitsomt! Og gaar hvertfall ikke ut etterpaa.

    (Kanskje jeg skal sende deg en email? Da kan jeg fortelle i detalj hva jeg gjor!)

    Reply

  12. February 17th, 2010 at 09:06 | #12

    Jeg er helt enig, det høres ikke ut som et godt forslag at kolleger deler hotellrom om de ikke velger det selv. Der jeg jobbet tidligere var vi mye på seminarer, men det var aldri snakk om å dele rom, heldigvis.

    Reply

  13. February 17th, 2010 at 10:32 | #13

    @Irene
    Jeg har studert/skrevet om organisering og kommunikasjon i internasjonale prosjekter og synes dette er et fascinerende emne.
    Send meg gjerne en e-mail hvis du vil!! Du kan bruke cat@serendipitycat.no

    :-)

    Reply

  14. February 17th, 2010 at 11:44 | #14

    Tror aldri det har vært snakk om å dele hotellrom der jeg jobber en gang. :-O Men… nå bor og jobber jeg i Storbritannia, og tror nok kanskje briter ser på det å dele hotellrom som laaangt over streken.

    Eneste jeg har lagt merke til er at enkelte av mine venner og bekjente i Norge reiser på business og first class når de er ute og flyr i forbindelse med jobb, og det er DYRT. Synes heller man kan fly economy i stedenfor å måtte dele hotellrom med noen. Bedriften min har som policy å alltid bestille economy eller standard billetter. Eneste unntaket er dersom kunden er villig til å betale for business/first class.

    Reply

  15. February 27th, 2010 at 19:57 | #15

    Det der var grunnen til at jeg kuttet ut hurtigrutejobbingen til tross for sinnsyke lønninger. Det ble uverdig rett og slett og måtte dele lugar med en kollega. For etter 15 timer hvor man vasset i folk, så var det eneste man ville når man gikk av vakt; å være alene. Men den gang ei, man måtte ha maska på pga etikketen tilsa det.

    De faste ansatte hadde lugarene sine alene, mens vi vikarene måtte dele m en. Hvis man var heldig, hører om båter hvor de var fire på lugaren. Mareritt.

    Reply

  1. February 15th, 2010 at 18:02 | #1
  2. February 28th, 2010 at 13:25 | #2