Hva er det med enkelte folk/etaters motvilje mot å motta beskjeder på e-post egentlig?
Ja, jeg snakker om beskjeder, ikke lange, personlige mailer eller sensitive helseopplysninger. Beskjeder.
Jeg ringte et tannlegekontor i Trondheim i dag, skulle etterlyse noen gamle journaler som jeg vet de har plikt til å oppbevare selv om det forrige tannlegesenteret har gått konkurs og tannlegen har flyttet på seg. Tannlegen var ikke inne, og sekretæren kunne ikke svare på spørsmål.
Så jeg spør «kan du gi meg e-postadressen hans så jeg kan sende ham en beskjed?». Nei, det…. det var vanskelig gitt! De ga nok ikke ut e-postadresser sånn uten videre nei… Nei, det var nok best om jeg prøvde å ringe tilbake i morgen så kunne jeg snakke med ham selv når han var ledig. (Sånn ca når er en tannlege med full timeliste ledig egentlig?)
Det tok meg ca. ti sekunder å finne e-postadressen hans på nett og fem minutter å få svar fra ham.
Noen ganger må man bare gjøre ting enkelt. Ærlig talt.
7 kommentarer
Legesekretærer er en helt egen rase. De burde få tatovert «JEG ER PROBLEMORIENTERT» i panna. Med store bokstaver. At dette smitter over til deres medkollegaer i tannlegebransjen ser ikke bare ut til å være en myte.
Også her har jeg mange, mange historier…
Martin Bekkelunds last blog post..Dialog med publikum under presentasjoner
@Martin Bekkelund
Hehe, skal vi lage en bok!?!
Problemorientert er ordet… Man må fikse ting selv sier jeg bare.
Dette høres kjent ut, ja. *humre*
Lins last blog post..Kinky møbler
«Noveller fra virkeligheten — grøssere om norsk helsevesen»?
Eksempel fra gårsdagen, samtale med legesekretær:
«Kan du ta en kopi av denne rekvisisjonen legen skrev ut til meg?»
«Nei!»
«Men du har jo kopimaskinen rett bak deg.»
«Vi kan ikke drive og ta kopier av alt til alle hele tiden!»
Slik går dagene.
Martin Bekkelunds last blog post..Dialog med publikum under presentasjoner
@Martin Bekkelund
Nå fikk du meg til å bryte ut i spontan tragi-komisk latter her…
😀
Kan jo ikke drive og yte SERVICE til alt og alle hele tiden, DET burde du jo forstå Martin!!
Jeg var helt i sjokk i dag når jeg oppdaget at legekontoret faktisk hadde epostadresse, helt ufattelig! Faks skal man bruke, men epost, neeeei, skummelt!
ellrs, Martin Bekkelund, du treffer spikeren på hodet!
anne – moseplassens last blog post..Frøken Stemor 2009 – presentasjon av kandidatene
@anne – moseplassen
Faks er greit, e-post er skummelt, der har du helt rett 🙂
De fleste legekontorer ligger laangt etter her. Tildels skjønner jeg det, da man ikke egentlig skal drive og sende helseopplysninger pr e-post. Men jeg har også sett gode løsninger for sikker kommunikasjon med leger, og i noen tilfeller dreier det seg jo kun om enkle beskjeder.