«10 strategier å prøve når du er sykt lei av å være syk» av Toni Bernhard J.D.

1

Jeg vil rette en stor takk til Toni Bernhard som har gitt meg tillatelse til å oversette og publisere hennes artikkel «10 Strategies to Try When You Are Sick of Being Sick». toni-bernhard

Toni Bernhard er tidligere professor i juss ved University of California, Davis. Hun skriver for Psychology Today på bloggen Turning Straw Into Gold. Hun har gitt ut tre bøker: How to Be Sick, How to Wake Up og How To Live Well With Chronic Illness

Bilde fra Psychology Today.


10 strategier å prøve når du er sykt lei av å være syk

Ti tips for å føle seg bedre når kronisk sykdom blir emosjonelt krevende.

Opprinnelig publisert på bloggen «Turning Straw Into Gold», 23. august 2016.

Etter femten år med kronisk sykdom, og selv etter å ha skrevet en bok med tittelen How to Be Sick, kan jeg fortsatt føle meg sykt lei av å være syk. (Når jeg bruker ordet «syk», inkluderer jeg kronisk smerte.) Hvis du er så intimt familiær som det jeg er med å være sykt lei av å være syk, så vet du hvor ubehagelig det føles.

Her er ti strategier for å hjelpe deg gjennom denne emosjonelt vanskelige tiden.

1. Start med å anerkjenne hvordan du har det.

Du kan ikke tvinge følelsen av å være sykt lei av å være syk vekk ved å benekte at den finnes. Faktisk vil fornektelse bare forsterke følelsen. Det er normalt å føle det slik. Å være kronisk syk er hardt, så start med å anerkjenne at det ikke er enkelt, og at det ikke er overraskende at du noen ganger rett og slett er sykt lei av å være syk.

2. Dyrk selvmedfølelse for din sykdom, og for følelsen av å være sykt lei av å være syk.

Selv-medfølelse er nødvendig fordi det forhindrer at skyldfølelsen sniker seg på. Å legge skyld til miksen av følelser får deg bare til å føle deg verre. Du er kronisk syk, og det er et faktum i livet ditt akkurat nå. Det er ikke din feil, med mindre du vil kalle det å ha blitt født din feil! Alle lever i en kropp som er utsatt for sykdom og skade. Ingen skyldfølelse tillatt – hverken for å være syk eller for å være sykt lei av å være sykDet er naturlig å få nok til tider, med pågående smerte og sykdom.

3. Gråt ut hvis det hjelper.

Å gråte kan være rensende. Det er en utfordring å håndtere denne uventede retningen livet ditt har tatt. (I min siste bok kaller jeg det «et liv opp ned.») Det får meg til å gråte noen ganger. Hvis det hjelper å gråte, gråt. Bare ikke tillat den gråten å bli en vokseplass for uhjelpsomme tanker som «Hvorfor meg?» Se på en god gråt som rensende, som et rensende bad.

4. Vurder atferden din.

Hvis du er som meg, kan du føle deg sykt lei av å være syk selv om du tar godt vare på deg selv. På andre tidspunkt derimot, kan den ubehagelige følelsen spores tilbake til mangel på god omsorg for deg selv. Dette skjer med meg. Jeg begynner å kjempe mot min kroniske sykdom ved å pushe min energikonvolutt på enhver måte: gjøre for mye i for lang tid; ikke få nok hvile eller søvn, etc. Så når denne sykt lei av å være sykfølelsen oppstår, stopp og vurder om du bidrar til den ved å ikke ta godt nok vare på deg selv. Hvis det er tilfelle, bestem deg for å endre kurs umiddelbart.

5. Kontakt noen i livet ditt som ikke vil prøve å snakke deg vekk fra hvordan du føler det.

Når du er sykt lei av å være syk er det ikke, hvis du er som meg, en oppmuntringstale du trenger. Du trenger bare noen som sier «Jeg er lei meg for at det er så hardt akkurat nå», eller «Det er fullstendig forståelig at du føler det på denne måten,» eller en liknende kommentar som viser at denne personen virkelig forstår hvordan du føler deg.

Hva burde du gjøre hvis du ikke har en slik person i livet ditt? Da må du være den personen. Hvorfor? Fordi du forstår virkelig hvordan du føler det! Jeg mener det alvorlig. Vær et medfølende vitne til denne triste og smertefulle følelsen ved å si til deg selv med skånsom stemme, «Jeg vet det er hardt, og jeg er så lei meg for at du er sykt lei av å være syk akkurat nå.»

6. Søk tilflukt i den universelle loven om forgjengelighet.

Ingenting forblir det samme over lang tid, inkludert humøret ditt og dine fysiske symptomer. Minn deg selv på at selv om du blir verre før du blir bedre, så vil symptomene forbedre seg noe på et eller annet tidspunkt. Det er en del av svingningene ved kronisk sykdom.

Humøret endrer seg også, noe som betyr at selv om du føler deg like syk i morgen, kan humøret ditt ha endret seg slik at du er i stand til å ha mer aksept for sykdommen din og ikke ha denne sykt lei av å være syk-følelsen. Så, vær tålmodig og vent på at ting endrer seg – både fysisk og emosjonelt.

7. Utfordre deg selv til å finne noe behagelig som foregår rundt deg.

Dette kan ta deg ut av det ensrettede fokuset i denne vanskelige emosjonelle tilstanden. Jeg er heldig som har flere vinduer på soverommet mitt som gir meg utsikt til bakgården. Jeg kan nesten alltid finne noe behagelig som foregår der, enten det er en fugl på besøk eller vinden i trærne. Hvis hunden min Scout er i sengen, koser jeg med henne. Det er alltid hyggelig.

Hvis du ikke klarer å finne noe behagelig som foregår rundt deg, skap det. Sett på en morsom film. Hør på noe musikk. Jeg har begynt å legge puslespill. Å gjøre noe behagelig for deg selv kan lette på den emosjonelle lidelsen inntil følelsen av å være sykt lei av å være syk forsvinner.

8. Flytt kroppen din til et annet sted.

Jeg bor i et relativt lite hus. Jeg kunne nesten kalt det en hytte. (Noen ganger undrer jeg meg på hvordan min ektemann og jeg oppfostret to tenåringer her uten å alltid være i veien for hverandre.) Fordi jeg er for det meste husbundet, er det bare noen få skritt unna når jeg beveger meg til et annet sted. Likevel kan det gjøre en stor forskjell. Bare det å flytte meg fra soverommet til stuen gir meg et annet syn på verden og et annet sted å sitte eller legge seg ned. Hvis du er i stand til det, prøv å gå ut. Noen ganger tar mannen min meg med på en kjøretur. Det får tankene mine vekk fra å tenke på det å være syk.

9. Lag en liste over alt som er bedre i livet ditt fordi du er syk.

I begynnelsen klarer du kanskje ikke å komme på noe, men ikke gi deg. Se om du klarer å liste opp minst fem ting, uansett hvor trivielle de er. Hvis du er for det meste husbundet, kan det for eksempel være at du ikke må holde ut å stå i kø i trafikken. Det kan være en ny verdsettelse for stillhet eller alenetid. Det kan til og med være at du har en legitim unnskyldning for å slippe å gjøre ting du ikke har lyst til å gjøre. La det være en selvopptatt liste! Ingen trenger å se den bortsett fra deg. Jeg garanterer at den vil lette på smerten ved å føle seg sykt lei av å være syk. 

Og til slutt…

10. Minn deg selv på at dette bare er en dag i livet.

Jeg skrev om dette i en tekst om hva man kan gjøre når alt går galt på en spesiell dag. Den kan også være til hjelp når du er sykt lei av å være syk. Her er linken:  “A Secret for Surviving a Rough Day.”

***

Hvis du har noen strategier jeg ikke har dekket, håper jeg at du vil dele dem i kommentarfeltet nedenfor.

© 2016 Toni Bernhard. Takk for at du leste mitt innlegg. Jeg er forfatter av tre bøker:

How to Live Well with Chronic Pain and Illness: A Mindful Guide (2015)

How to Wake Up: A Buddhist-Inspired Guide to Navigating Joy and Sorrow (2013)

How to Be Sick: A Buddhist-Inspired Guide for the Chronically Ill and their Caregivers(2010)

Alle bøkene mine er tilgjengelige i lydformat hos Amazon, audible.com, og iTunes.

Besøk www.tonibernhard.com for mer informasjon.

Jeg er aktiv på FacebookPinterest, og Twitter.

Det kan hende du også liker denne: “When You’re Down and Out: How to Get Through the Bad Days


Share.

About Author

1 kommentar

Leave A Reply