Aktivitetsavpassingsskolen del 2 ~ Energiøkonomisering

Dette er del 2 av en artikkelserie om aktivitetsavpassing. Du finner del 1 her.

Aktivitetsavpassingsskolen del 2

Energiøkonomisering

Av Ingebjørg Midsem Dahl

Bilder ved Siri Haugen

Energiøkonomisering (enøk) er en viktig teknikk for ME-pasienter fordi den gjør oss i stand til å få mest mulig ut av de kreftene vi har. Prinsippet er som ved strømsparing. Hvis man bruker mindre strøm har man penger til overs som man kan bruke til andre ting. Eller sagt på en annen måte, hvis man bruker mindre energi på de daglige rutinene, så har man mer energi til overs til å ha det gøy. Energiøkonomisering går enkelt og greit ut på å finne mindre anstrengende måter å gjøre ting på. For eksempel er det mindre anstrengende å sitte enn å stå. Hvis man systematisk legger det opp slik at man kan sitte i alle de situasjonene hvor man vanligvis står, får man krefter til overs som kan brukes til andre ting. Energiøkonomisering kan ikke erstatte de andre prinsippene i aktivitets­avpassing, nemlig å dele tingene i små porsjoner med hvilepauser imellom, men enøk kan gjøre at man får mer ut av de kreftene man har.

I denne artikkelen vil man finne en lang rekke forslag til enøk-tiltak. Noen av dem er enkle å gjennomføre, andre krever litt mer arbeid. Noen av tiltakene kommer man til å like med en gang, mens andre sannsynligvis ikke passer i det hele tatt. Lag en liste over de ti beste forslagene og innfør et nytt enøk-tiltak hver uke. Når man har gjennomført alle tiltakene, kan man lese artikkelen en gang til og kanskje velge ut ti nye forslag. Det er også fullt mulig å lage sine egne enøk-tiltak. Tenk over hva man pleier å gjøre og hvordan man kan gjøre de tingene på en mindre anstrengende måte. La det gå sport i det!

Her er en liste over hovedprinsippene, så man har noe å tenke ut fra:

  1. Velg en minst mulig anstrengende arbeidsstilling
  2. Forenkle arbeidsprosessene
  3. Fjern bakgrunnsstøy og alt som forstyrrer
  4. Sett ned tempoet
  5. Bruk teknikk i stedet for rå styrke
  6. Bruk energisparende apparater

Kjøkken

Det viktigste enøk-tiltaket på kjøkkenet er en stol man kan sitte på mens man smører brødskiver, lager mat og vasker opp. Av Hjelpemiddelsentralen kan man låne en såkalt arbeidsstol, en kontorstol med brems. Disse er ekstra velegnede på kjøkkenet fordi de kan reguleres høyt opp. Dessuten ruller de lettere enn vanlige kontorstoler. Det finnes mange forskjellige typer. Det er også viktig å plassere det man bruker ofte lett tilgjengelig, samt å velge lettvektsutgaver av kjøkkenutstyr når det er mulig. For tiden er det godt utvalg i potetskrellere og annet kjøkkenutstyr med tykke grep som det er lett å holde i. En del slikt utstyr kan lånes fra Hjelpemiddelsentralen. Hvis man skal hakke større mengder grønnsaker, er kjøkkenmaskiner uunnværlige. Når man bare skal hakke små mengder, er det imidlertid lettere å bruke kniv.

Når man først lager et varmt måltid, krever det ikke så mange ekstra krefter å lage flere porsjoner enn man trenger. De ekstra porsjonene kan fryses ned i nummererte plastbokser og man kan ha en liste på kjøleskapet over hva som er i de forskjellige boksene. De fleste retter egner seg til frysing på denne måten. Man kan fryse ulikt tilbehør, som poteter og grønnsaker i samme boks slik at man ender opp med hjemmelagede ferdigretter. Det er særlig retter med mye saus som egner seg til frysing. Lag gjerne ekstra saus fordi en del av fuktigheten pleier å fordampe under tining. Enslige mennesker kan nøye seg med å lage fire porsjoner mat to ganger i uken, og tine opp frossenretter de andre dagene. (Det blir fort til at man har mange forskjellige retter frosset ned).

 

 

 

Handling

Lag en standard handleliste over de tingene man trenger hver uke, dermed blir det mye enklere å finne ut hva man skal ha. Hvis man bestiller mat over Internett eller hos en lokal kjøpmann en gang i måneden, kan man nøye seg med å handle småting som melk og brød hver uke. Selv midt i Oslo finnes det småbutikker som leverer mat hjem til folk. Bær maten i ryggsekk eller trillebag istedenfor i plastposer. Hvis man har problemer med å stå i kø, kan man ta med seg en campingkrakk i lettmetall eller en såkalt jaktstokk med utbrettbart sete. Jaktstokker leveres vanligvis i små vesker, slik at man ikke trenger å gå med den i hånden hele tiden. Sørg for all del for å handle på et tidspunkt hvor det er få mennesker i butikken.

Måltider

Når man er alvorlig syk kan det være en utfordring å få i seg nok mat og drikke. Lydfølsomme kan bruke plasttallerkener og plastbestikk fordi dette bråker mindre. Bestikk med tykke grep som er lette å holde i kan lånes hos Hjelpemiddelsentralen. Plastglass og plastkopper veier vesentlig mindre enn tilsvarende utstyr av glass eller porselen. Med et sugerør slipper man å løfte koppen til munnen. Myk mat er lettere å tygge, og et annet menneske kan skjære opp maten. Man kan også velge middagsretter som ikke skal skjæres opp.

Det er lettere å spise med skje fra en bolle enn å spise med kniv og gaffel fra en flat tallerken, spesielt hvis man løfter bordet litt slik at det ikke er så langt å løfte hånden opp til munnen. Sengebord som står på gulvet er høydejusterbare. De fleste middagsretter kan pureres og fortynnes slik at de kan drikkes gjennom tykke sugerør. Tykke sugerør kan kjøpes på apoteket. Fra Hjelpemiddelsentralen kan man låne en fleksibel arm med en koppholder. På den måten kan man drikke purert mat selv, enten sittende eller liggende, selv om man ikke er frisk nok til å løfte skjeen til munnen ofte nok til å spise selv. Hjelpemiddelfirmaet Etac selger en vannkopp med sugeslange som gjør det mulig å drikke liggende uten å måtte løfte annet enn en lett slange. Koppen tar ni desiliter. Hvis dette er for lite fordi man er alene deler av dagen, kan man bruke en camelback-pose i stedet. Dette er en vannpose med sugeslange beregnet på sportsutøvere. Den kan kjøpes i sportsbutikker. Vannet i posen bør skiftes hver dag (gjerne oftere) og posen bør desinfiseres med hydrogenperoksid en gang i uken.

Hvis man blir så svak at man ikke får i seg annet enn flytende føde, er det svært viktig at man ikke lever av slankepulver. Dette vil på sikt gi alvorlig feilernæring. I stedet bør man drikke hjemmelaget puré eller næringspulver fra apotek som er beregnet på å være eneste ernæring. Når man er alene deler av dagen kan mat plasseres ved siden av sengen. Brød kan settes i en matboks, mens puré og suppe kan helles i termoskopper. De letteste termoskoppene holder bare innholdet varmt i en time, men man kan få noen middels tunge som holder maten varm i seks timer. Varme drikker kan oppbevares i pumpetermos.

I de sjeldne tilfellene hvor man blir så svak at man ikke får i seg nok mat, kan det hjelpe å få lagt en sonde ned gjennom nesen, slik at man kan få pumpet flytende mat rett ned i magen. Dette sparer mange krefter, og hindrer vekttap. Det finnes mange forskjellige typer sondeernæring, også slike som er tilpasset forskjellige typer matintoleranser. Har man svært mange matintoleranser kan det imidlertid være vanskelig å finne noe man tåler. Da kan det være mulig å få operert inn en sonde i tolvfingertarmen, en såkalt knapp. Knappen er så bred at man kan helle inn purert mat med grøtkonsistens. Det går fint an å helle inn hjemmelaget mat og man kan dermed tilpasse dietten som det passer en.

Bad

Det viktigste hjelpemiddelet på badet er en lett dusjkrakk av plast og aluminium. En slik kan lett løftes ut av dusjen og plasseres foran vasken, slik at man kan vaske og tørke seg sittende. Hvis man har badekar kan man få et sete som går tvers over badekaret og kanskje heller plassere en stol eller krakk utenfor badekaret. Monterer man et uttrekkbart barberspeil i sittehøyde, kan man både pusse tenner, sminke seg og barbere seg sittende. Mange opplever at elektrisk tannbørste sparer krefter, men noen har problemer med vibrasjonene. Istedenfor å tørke seg kan man ta på seg en badekåpe av frotté og bare nøye seg med å tørke ansiktet og føttene. Da kan man likegodt hvile i badekåpen en stund før man kler på seg. Det finnes såkalte hårvaskstativ som gjør at man kan få vasket håret liggende i sengen. Et hårvaskstativ er egentlig ikke et stativ, men et slags oppblåsbart kar med tappeslange. Det er også mulig å føntørke håret liggende flatt i sengen med håret hengende over kanten. Den som tørker håret ditt kan da sitte på en stol ved siden av sengen. Bruk gjerne ørepropper når man føntørker håret.

Hvis man vil tørke håret sittende, er det mulig å plassere hårtørkeren i en ringformet tannglassholder eller i en tom vase. En spesiell holder til

hårtørkeren kan også kjøpes fra www.enklereliv.no. Da slipper man å bli sliten i armen av å holde hårtørkeren. Vær oppmerksom på at flere av produktene som selges hos Enklere Liv kan lånes gratis fra Hjelpemiddelsentralen. Det er altså ingen grunn til å blakke seg selv helt ved å kjøpe alt selv.

Velg en lettstelt frisyre som krever minst mulig arbeid. Bruk sjampo og balsam i ett eller nøy deg med bare sjampo. Folk som er alvorlig syke, kan ha nytte av en tisseflaske eller dostol ved siden av sengen. Tisseflasker finnes i både manns- og kvinneutgave. Se også avsnittet om bevegelsesfrihet hvis man har problemer med å komme seg fram og tilbake til do.

Elektrisk scooter eller rullestol er en gudegave for ME-pasienter. Man får en bevegelsesfrihet man ellers bare kan drømme om. Innendørs kan en arbeidsstol med elektrisk fremdrift være bedre enn en vanlig rullestol fordi den tar noe mindre plass og har mindre svingradius. Det går også an å sparke seg frem på en kontorstol eller sittebrettet på en rullator. Det er lettere å sparke seg bakover enn å dra seg fremover. Noen som trenger støtte når de går synes det er lettere å bruke stokk eller gåstaver fremfor krykker. Vær oppmerksom på at bruk av krykker, stokker og så videre kan føre til alvorlig belastningsskade, og at ME-pasienter får disse skadene mye fortere enn andre. Det er sunnere for kroppen å gå korte avstander uten støtte og så bruke rullestol resten av tiden, enn å gå lengre avstander med støtte. Biltransport er mindre anstrengende hvis man ligger i baksetet eller sitter i passasjersetet med ryggen lagt bakover. Ørepropper, hørselsvern og øyemaske reduserer transportsyke. Hvis man er svimmel og ustø når man går, kan det hjelpe å bruke ørepropper.Bevegelsesfrihet

Lesing og skriving

Det er vesentlig lettere å lese stor skrift enn liten skrift. Innstill datamaskinen din slik at den automatisk skriver med stor skrift og lån storskrift-bøker fra biblioteket. Bøker fra Lettlest Forlag har stor skrift, dobbel linjeavstand og enkelt språk. De er derfor mye lettere å lese enn vanlige bøker. Avisen Klar Tale er også lettlest. Noen ME-pasienter opplever at lydbøker er mye lettere å konsentrere seg om enn vanlig lesing. Lydbøker kan lånes på biblioteket eller, med legeerklæring, fra Norges lyd og blindeskriftsbibliotek, tlf 22 06 88 14 eller Internett: www.nlb.no. Skolebøker på lyd kan lånes fra Huseby kompetanse­senter, tlf 22 02 95 00. På Hjelpemiddelsentralen kan man låne en bokholder som holder boken slik at man slipper å bli sliten i armene.

Mange opplever at det er enklere å skrive på data enn for hånd, særlig hvis man har en bærbar maskin som kan brukes i sengen eller i sofaen. Når man skriver for hånd, bruk penner med tykke grep og kuler som ruller lett. Fyllepenner og trykkblyanter har mindre skrivemotstand enn henholdsvis kulepenner og vanlige blyanter. Det er også mulig å tale inn det man vil skrive på diktafon og få andre til å skrive det ned. Denne artikkelen er skrevet på denne måten.

 

 

 

Rengjøring

Hovedprinsippet for rengjøring når det gjelder ME-pasienter, er å holde rent i stedet for å gjøre rent. På samme måte kan man holde det ryddig i stedet for å rydde. Dette innebærer at man må legge ting på plass etter at man har brukt dem. Det andre hovedprinsippet, er å dele opp ting i veldig små porsjoner. For eksempel, blir man fort helt utslitt hvis man skal vaske et helt bad. Derimot er det ikke så veldig slitsomt å vaske vasken på badet når man er der inne likevel, og deretter vaske speilet senere på dagen, eller kanskje dagen etter. Mye rengjøring kan utføres sittende på en stol med hjul, selv støvsuging. Støvsuging og andre bråkete oppgaver blir lettere hvis man bruker ørepropper. Tørrmopping er på alle måter vesentlig mindre slitsomt enn støvsuging. Moderne mikrofiberprodukter er lettvinte å bruke og fordi man da ikke trenger såpe, slipper man også lukten av sterke rengjøringsmidler. Når såpe er nødvendig, kan man bruke produkter som ”Neutral”, som ikke er parfymerte. Skrubbesvamper sparer krefter fordi man slipper å gnikke like mye som man må med en klut. Man kan også prøve flekkfjerningssvampene ”Swiffer Magic” eller ”Scotch-Brite flekkfjerner”.

Assistanse

Det å delegere arbeidsoppgaver til andre kan spare veldig mye energi. Hvis de andre er betalte assistenter, slipper man å ha dårlig samvittighet for å bebyrde familie, venner og kjente med ekstra arbeid. Assistanse kan gi overskudd til å ha det gøy, fordi man slipper å bruke krefter på matlaging og husarbeid. Imidlertid må den planlegges grundig, slik at vinningen ikke går opp i spinningen.

Hvis venner og familie ofte spør om det er noe de kan hjelpe med, kan man lage en liste til kjøleskapet over forskjellige småjobber slik at de kan velge det som passer. Eksempler på slike oppgaver kan være å gå ut med søppel, papir eller glass, ta oppvasken, slå plenen eller vaske vinduer. Man kan dele inn listen i oppgaver som tar få minutter, og oppgaver som krever lengre tid.

Hvis man har et assistansebehov over lengre tid, bør man søke kommunen om å få dekket dette. Dermed unngår man å slite ut venner og familie. Det finnes en rekke forskjellige kommunale tjenester til mennesker som er syke og funksjonshemmede. De mest kjente er hjemmehjelp og hjemmesykepleie, andre er blant annet borgerstyrt personlig assistanse (som kommunen fortsatt kaller brukerstyrt personlig assistanse), støttekontakt og avlastere. Alle tjenestene har fordeler og ulemper, og det er viktig å sette seg nøye inn i de forskjellige tjenestene før man søker. Noe av det som er viktigst å være klar over, er at hjemmehjelpere og hjemmesykepleiere ikke har lov til å gjøre annet enn akkurat det som står i vedtaket. Hvis ens behov endrer seg, må en selv ta initiativ til å søke om et nytt vedtak. Hjemmetjenesten har vanligvis også stor utskifting av folk. Lister over arbeidsoppgaver, basert på teksten i vedtaket, er derfor helt nødvendig. Listen bør ha stikkord om hvor de forskjellige tingene befinner seg, slik at man slipper å forklare alt. Det lønner seg også å plassere tingene hjemmetjenesten trenger samlet, på et lett synlig sted.

Borgerstyrt personlig assistanse er annerledes fordi man styrer tjenesten selv. Man får et antall timer som man selv kan fordele utover uken i passende økter. Assistentene ansetter man og lærer opp selv. Man kan når som helst omprioritere arbeidsoppgavene. På kort sikt krever BPA en del merarbeid. På lang sikt får man en svært stabil tjeneste som kan justeres etter svingninger i sykdommen. Merarbeidet med BPA kan reduseres kraftig ved å lage dags- og ukeplaner som assistentene kan følge. Hvis man ikke er frisk nok til å administrere assistansen selv, kan man få en fungerende arbeidsleder, helst en nærstående, som gjør hele eller deler av administrasjonen på dine vegne. ULOBA, andelslag for borgerstyrt personlig assistanse, kan hjelpe til med søknadsskriving og vurdering av assistansebehovet ditt. ULOBA kan kontaktes på telefon 32 20 59 10. Se også www.uloba.no.

Dette er bare et lite utvalg av de enøk-tiltakene som finnes. Hvis man kan lese engelsk, kan man finne enda flere på www.metips.co.uk. Med litt kreativitet kan man også selv finne på flere tips. Skriv dem ned og del dem med oss andre.

Oppgaver

  1. Lag en liste med de ti enøk-forslagene i artikkelen man liker best. Innfør et nytt forslag hver uke.
  2. Tenk igjennom hvilke daglige aktiviteter man har, og hvordan disse kan gjøres på en mindre anstrengende måte.

 

© Ingebjørg Midsem Dahl 2007

Tillatelse til å trykke eller oversette denne artikkelen kan innhentes hos forfatteren som kan kontaktes gjennom Norges ME-forening.

E-post: post@me-forening.no eller telefon: 22 20 34 24

, , , , , ,

2 Responses to Aktivitetsavpassingsskolen del 2 ~ Energiøkonomisering

  1. Flou 31/08/2012 at 20:42 #

    Det er viktig å huske at det har skjedd store endringer i NAVs sortiment av hjelpemidler. Småhjelpemidler er stort sett tatt ut av sortimentet og brukerne henvisees til å kjøpe selv.

    • ~SerendipityCat~ 31/08/2012 at 21:44 #

      Takk for innspill, Flou. Dette var jeg ikke klar over. Det er i så fall synd, for mange av de som har behov for dette har vel ofte en anstrengt økonomi fra før.

Leave a Reply

blogget sist

blogglisten_f97d1ebb1325ed127ab22a3b4cfd7d40